Clive Nolan är givetvis mest känd som keyboardist hos
neo-proggarna Arena och Pendragon. Men han har gett ut skivor med
ytterligare ett halvt dussin projekt varav rock-opera
konstellationen Caamora är det senaste. I sin strävan efter att
skapa ett operaverk värt namnet har Nolan inte väjt för någonting,
allra minst arbete. Tre år har det tagit att färdigställa och
resultatet är imponerande.
De musikaliska arrangemangen är på sant Nolan-manér oerhört
genomarbetade. Med orkestreringar och inslag av stråkar och blås
blir ljudbilden mycket färggrann och luftig.
Rockkompet är omsorgsfullt inmixat i bakgrunden och i händerna
på en så skicklig kapellmästare som Nolan blir ”She” ett
drama fullt av kärlek och längtan, tron på evigt liv och ödet,
samt därtill även svartsjuka och ond bråd död. Men det är de
svindlande sång- och körarrangemangen som på allvar lyfter
denna ambitiösa skapelse. Huvudrollsinnehavaren, polskan
Agnieszka Swita, är inget annat än ett fynd. Hon äger röstresurser
som omfattar smärta, styrka och spröd sårbarhet presenterat med
ett teatralt uttryck. Undrar om inte Kate Bush slutligen fått sin
like? Men det är inte nog med det. Christina Booth, till vardags
i Magenta, axlar rollen som Switas antagonist i operan och skänker
med sin kraftfulla stämma liv och dramatik åt det rafflande
librettot.
Om jag ska försöka mig på några musikaliska liknelser så
blir ett Magnum med benäget stöd av klassiska instrument det närmaste
jag kommer. Det är följaktligen både pompöst och stämningsfullt
med sagolikt melodiösa sångslingor. Emellertid ligger de modiga
två timmarnas speltid till last för helhetsupplevelsen. Det känns
som om Caamora fyrar av sina mest spektakulära pjäser redan
under den första akten; förmodligen Nolans ståtligaste
inspelningar så här långt. Akt två förmår nämligen inte
upprätthålla dynamiken från den första. Stämningen förtätas
visserligen ju mer den avgörande finalen närmar sig, men likt
ett åskväder som inte bryter ut matchar musikens puls inte
riktigt nerven i vissa avgörande scener i librettot.
De båda sångerskorna är i besittning av en lyskraft som
gör dem till denna operas stora primadonnor, och tillsammans med
den alltigenom förträffliga första akten utgör de incitament
nog för att köpa Caamoras ”She”.
www.myspace.com/caamorauk
Betyg: 7/10
Jukka
Paananen
|