8. Blut
9. Gansta´s Paradise
10. The Butcher´s Guilt
11. From Dirt We´ll Rise
12. A Song of Ice and Fire
13. I Am Your Judgement Day

Födda ur skiten och skuggorna, ja så inleder Artas sin presentation och som vanligt när det gäller Napalm är promobladet väldigt utförligt och noggrant. Artas som tidigare hette Staub & Schatten kommer från Österrike och spelar en modern form av emometal med inslag av främst den ljusare blackmetallen, lite deathmetal och fragment av gothmetal som nere på kontinenten går under namnet modern metal. Det är musik för främst dom yngre för det blir lätt tjatigt i all sin lättviktighet som förvisso har sin charm. Tror även att det här är en musikform som kommer och inte mig emot för den har sina poänger. Är man tonåring och hårdrockare som vill vara häftig är Artas bandet. Musiken har en suggestiv melodi som är enkel men ändå fylld av nyanser och tempoväxlingar. Obi growlar och skriksjunger på ett mycket, mycket bra sätt för Engelskan må vara enkel men likväl hörs vartenda ord vilket tyder på att han kan artikulera sig. Det är få förunnat och ger plattan en extra poäng och jag ger gärna ännu en till Chris för sitt sätt att traktera sina trummor på.

”The healing” som är bandets debut klockar in på exakt 51 minuter fördelat på 13 låtar. Som debut betraktat är den befriad från bottennapp och skall jag plocka ut några får det bli ”Rhågenfels” där de båda gitarrerna spelar i två helt olika tonarter som sammanstrålar. Över lag gillar jag Sid och Hannes gitarrslingor och i Radek har bandet en otroligt begåvad basist. Vilka skalor han river av, det gör inte vem som helst och i ”Through dark gates” som är plattans bästa låt briljerar han. Andra bra låtar är ”Bastardo”, ”The butcher´s guilt” och avslutande ”A song of ice and fire”.

Artas har en mycket stor potential som jag kommer att följa med stor entusiasm för det här var en positiv överraskning. Den är inte årets debut hos mig men topp fem är den och trots sin relativa enkelhet har ”The healing” en tendens att växa.

7/10