7. The circle
8. Sister gypsy
9. Can't help falling in love
10. Peasants promise
11. Far far away
12. Empty words

För något år sedan köpte ”Winter carols” (AFM Records 2006) billigt på en skivmässa och några år tidigare hade en god vän i Österrike skickat mig något. Jag tyckte om Blackmore´s Night redan då och med ”Winter carols” blev jag fångad eller rättare sagt betagen. Det må vara hur inne det vill med den medeltida folkmusik som mixas samman med moderna melodier. Om man sedan kallar det goth, epic, pagan metal spelar ingen roll men troligen spelar det en viss roll att Ritchie Blackmore är bandets manlige förgrundsgestalt medan hans fru Candice Night är bandets kvinnliga förgrundsgestalt samtidigt som har en underbar röst. Den är sammetslen vilket väl passar in i bandets halvaukustiska medeltida musik.

Av plattans tolv låtar är sex traditionella som är omarbetade av paret Blackmore – Night. Vi får även en cover i form av ”Can´t help falling in love” och just kärlek är ett återkommande tema. Candice gör låten till sin egen och över lag är man väldigt försiktigt med arrangemangen. Överarrangerat eller överproducerat är det aldrig utan plattan har en tillbakalutad, ganska lågmäld produktion. Det är förföriskt vackert och otroligt älvalikt vilket skapar fantastiska bilder. I all lågmäldhet återfinns här ljuvliga ljudlandskap. ”The circle” är en sådan låt men hela plattan är fantastisk så jag skulle kunna plocka ut vilket låt som helst. Nu gör jag inte det för det här är plattan man skall avnjuta i sin helhet med levande ljus och någon man tycker mycket om. Den passar lika bra som bakgrundsmusik till en romantisk middag som att lyssna på vilket gör ”Secret voyage” till en stor platta som hela tiden växer. I mitt tycke är den en av årets bästa plattor och helt klart något man kan njuta av i många, många år för kan det bli så mycket mer tidlöst?

9/10