8. Ta-Ta
9. Triangles
10. Oh, I Can't Stop
11. Alpha
12. Sunset
13. Moussaka In Evening

Det grekiskklingande namnet till trots kommer Apostolis Anthimos från Polen och är mest känd som gitarrist i gruppen SBB. På 70-talet var SBB Polens stora symfonirockband och de har gett ut mängder med skivor. Under resans gång har musiken glidit över mer mot jazz-rock än klassisk artrock.  Gruppen har återuppstått på senare år, börjat turnera igen och producerat nya album.  (www.sbb.pl/sbb)

Apostolis har delat sin tid mellan Polen och Grekland och hunnit med att medverka på över 50 album i många konstellationer. Tre egna alster har det blivit innan årets ”Miniatures”. Titeln avslöjar att det här inte handlar om långa, episka stycken. Bolaget beskriver det hela som ”en mosaik av ljud, känslor och intryck”, vilket ganska väl beskriver hur det låter. Albumet består av 13 relativt korta instrumentella stycken som känns ganska improviserade och med hög här och nu-känsla.  Sättningen är avskalad – Apostolis själv på gitarr, lite keyboards och trummor (Han är en riktigt bra trummis också!)med Robert Szewczuga på bas. Vi rör oss i jazzterritorium och det är ingen tvekan om att Apostolis är en begåvad gitarrist. Ska jag drista mig till någon jämförelse så är Jeff Beck och Satriani delvis i samma liga.

Soundet och gitarrljudet är i stort sett detsamma genom hela plattan. Upplevelsen är att Apostolis tagit några teman och riff, satt sig i studion tillsammans med Robert på basen och jammat ett par dygn. Därefter han man klippt ut 13 valda delar av jammen och betitlat dem.

Frånsett ett par korta experimentella spår, så är musiken behagligt lättlyssnad, utan att vara banal. På en liten varm jazzklubb i Krakow hade det varit mumma för vän av god musik. På skiva känns det mera som skisser än färdiga låtar och de korta styckena förmår inte riktigt nå fram och engagera mig som lyssnare, även om vackra ”Sunset” och den latinjazziga ”Manhattan Circus” är riktigt, riktigt bra.

6/10

Hans-Åke Höber