6. A life worth livin'
7. Can't let go
8. I gave you the best of me
9. Young hearts
10. Wait
11. Life is on fire

Robert Berry är en man med många järn i elden. Förutom nyss utkomna soloalstret ”The Dividing Line” har han, tidigare i år, medverkat på senaste albumet med AOR-supergruppen ”Alliance”. Han gjorde sig tidigt ett namn i ”The Bay Area” (San Fransisco) där han ingick i välrenomerade bandet Hush. Vidare spelade han sedan med Keith Emerson och Carl Palmer i ”3” samt ersatte Steve Hackett i ”GTR”. Där skulle han medverkat på bandets andra album som dock aldrig blev släppt. Till detta har han släppt ett antal soloplatto och varit drivkrften bakom många av tribute-skapelserna från Magna Carta samt i nämnda ”Alliance”.

Jag har tidigare bara hört hans ”A Wheel of Time” – ett sorts soundtrack till litterära fantasyserien med samma namn – där musiken mest kan beskrivas som ett hopkok av Kansas, Ayreon och möjligen Anthony Phillips. Inte alls oävet. Tillika har jag också – via Internetradio – fått möjlighet att ta del av ett par stycken från hans högt ansedda platta ”Pilgrimage to a Point”. Är det någon av dessa två skapelser som skall jämföras med ”The Dividing Line” så är det den sistnämnda.

Musiken kan bäst beskrivas som melodiös rock med vissa progressiva inslag. Mr Berry spelar alla instrument utom på ett spår, ”A Life Worth Livin’”, där han gästas av David Lauser (Sammy Hagar, Alliance) på trummor och Gary Phil (Sammy Hagar, Boston, Alliance) på gitarr. Han är en fantastisk musiker och sångare men kanske kunde han skapat en större dynamik om han haft ett band att jobba med på hela plattan. Titellåten, som öppnar tillställningen, har tillsammans med ”A Life Worth Livin’” plattans rockigaste sound. ”A Life...” har hög hitpotential och skulle platsa som en topp 3 låt på vilken Bon Jovi platta som helst. Man kan lätt dra paralleller till andra storheter i branschen typ Journey och Foreigner, Styx och Kansas, Arc Angel och Gowan. Detta dock utan så mycket som ett uns av kalkerpapper, han har fått till ett eget sound trots allt. Balladen ”Faith” är otroligt vacker med fantastisk bra sång och gitarr och den är en av plattans bästa låtar. Texterna är lysande och de utstrålar harmoni och en positiv inställning till livet.

Bra låtsnickeri och produktion och inte minst omväxlande låtar med refränger av hög klass. Är du inne på melodiös rock är detta ett givet köp. Är du nyfiken på genren kan det vara en riktig dörröppnare. Är du utan julklapp till någon som litar på din smak har du just fått ett bra tips.

Om Robert Berry plockar med sig ett par ärrade musiker på hela plattan nästa gång kan det bli toppbetyg men den här gången får han trots allt nöja sig med en bra 7:a.

Betyg 7/10

Joachim Hansson