Palace Terrace – “Flying
through infinity” är multiinstrumentalisten George Bellas
(ex. ”Ring of fire”, ex. “Mogg/Way”
mfl.) senaste band och är enligt pressreleasen ett ”progressivt
och neoklassiskt projekt med teatraliskt uttryck”.
George Bellas är en mycket skicklig musiker som hanterar
det mesta i instrumentväg, och har på plattan trakterat i
princip allting förutom trumspelet och leadsång helt själv. Han
har dessutom skrivit, orkestrerat, producerat, mixat och mastrat
all musik, plus att han utformat all artwork. Det enda någon
annan har bidragit med utöver detta är sångtexterna där även
Jonathan R. Marshall har medverkat.
”Flying
through infinity” handlar textmässigt om en själs resa genom olika
nivåer av universum och andra parallella dimensioner, men handlar
också om alla oss här på jorden och om allas vår undran om vad
som händer efter att vi lämnat denna världen.
Musikaliskt stämmer beskrivningen mycket väl även om de
progressiva inslagen klart överväger de neoklassiska. På inledande ”The
tenth dimension” handlar det om mycket välspelad progmetall
med svåra taktmässiga passager, som emellanåt bryts av med lite
mer finstämda melodiska avsnitt. Snygga vokala arrangemang där
även George Bellas medverkar på sång. ”Chaos
theory” inleds i höghastighetstempo och är plattans mest
neoklassiska låt. Återigen lirar Bellas som en galning på allt
i instrumentväg och framförallt då på gitarr som går i ”värsta”
Malmsteen-stil. Låten är orkestrerad med snabba pianoarrangemang
som bryter av. Ett parti påminner faktiskt lite om Humlans-flykt
med gitarr/piano duellerande i överljudstempo. ”Time
will tell” är betydligt lugnare i sin framtoning även om
de progressiva inslagen är mycket tydliga och det bitvis blir
lite ”småstökigt”. Lite svår låt att komma in i, men
kommer nog på sikt att bli ett av favoritspåren på
plattan.
Marshall har ett sångsätt där han ena stunden sjunger ut
på ett makalöst bra sätt, tenor som han är, för att i nästa
småsjunga eller ”mässa”, vilket ger en stor variation åt de
vokala inslagen. Hans röst känns välbekant redan från början
och det tar inte så lång stund innan jag kan placera
influenserna, vilket jag tycker ligger mycket nära Stefan Zell i
Wolverine. Det som dessutom gör liknelsen ytterligare tydlig är
att banden ligger ganska nära varandra arrangemangsmässigt och
även på låtskrivarplanet, åtminstone på hur Wolverine lät för
ett par år sedan.
”Who
am I” är en förhållandevis lugn låt som bygger mer på känsla
och melodi, än på teknisk brillians vilket bryter av på ett bra
sätt. Skönt lite bluesigt gitarrspel från Bellas. ”Declaration”
inleds med stora orkesterarrangemang, där grundtemat går i en
mycket ”obekväm” taktart med Marshall mässande för att
sedan brytas ner i mer ”raka” och lättlyssnade partier. Låten
känns ibland lite ofärdig i sin struktur då man kastas fram och
åter mellan olika tempon och taktarter, vilket kan vara en stor
fara inom denna typ av musik.
På ”Lights fall
down” är det åter dags för tekniskt neoklassiskt höghastighetsgitarrspel
med pianospel i samma anda. Tyvärr drar denna typ av låtar ner
helhetsbetyget en hel del, för i min bok går denna stil bort
totalt!! Det känns som om man hört dom massor med gånger förut
och då hjälper det inte att instrumenten trakteras på ett
mycket skickligt sätt. ”From
this day forward” följer med mycket tydliga
Wolverine-influenser och hör till ett av mina favoritspår på
plattan. Lite lågmäld rent tekniskt men innehåller ett mycket
snyggt känslofyllt gitarrrsolo som ger låten ett rejält lyft.
Snygga arrangemang med klockspel höjer betyget ett steg
ytterligare. ”End of
time” tar vid med ett tekniskt driv och tempo som känns
igen från tidigare spår, och hör till ett av favoritspåren med
sitt intensiva gitarrspel och drivna trumspel. Avslutande ”Mesmerized”
börjar lugnt och stillsamt med sköna keyboardslingor kryddat med
tungt gitarriffande för att sedan övergå i ett mellantempo som
känns lite sökande men ändå behagligt. Låten avslutas med ett
gitarrsolo från George Bellas som är mycket känslofyllt och
samtidigt tekniskt brilliant.
Sammanfattningsvis är Palace Terrace – “Flying
through infinity” ett bra och varierat album med fantastiska
instrumentala prestationer från George Bellas, men där även
trummis Sasha Horn gör det han ska och mer därtill. Produktionen
är ypperlig med en organisk och varm ljudbild. Jonathan R.
Marshall är en trevlig ny bekantskap som sångare och de
varierade vokala arrangemangen gör att plattan lyfter
ytterligare.
Att bandet i mina öron låter som en närbesläktad
variant av Wolverine tycker jag bara är kul, och om man dessutom
till nästa platta lägger ner det neoklassiska tendenserna blir
jag ännu mera nöjd.
www.palaceterrace.com
www.myspace.com/palaceterrace
www.georgebellas.com
www.myspace.com/georgebellas
Slutomdöme: 7,5 /10
Staffan Vässmar
|