08: The Simple Joy Of Maidenhood
09: Helvetia Sexualis
10: Les Fleurs Du Mal
11: Shave If You Love Me
12: Some Men Are Like Chocolate
13: The Virgin Queen

Hade det inte varit för att en god vän i England hade tipsat mig hade jag nog aldrig kommit i kontakt med Sopor Aeternus som är en synonym för Anna-Varney Cantodea. Under sin synonym har hon gjort ett stort antal plattor det här är den senaste som är 75:35 minuter dekadent Tysk varietémusik bitvis lite lik Devil Doll, Mr Bungle med fler. Skräckfilmsscenariot är hela tiden närvarande och bandets sättning består av idel klassiska instrument vilket ger en speciell ljudbild som ibland ger associationer till mellankrigstidens dekadens.

Det är udda och riktigt häftigt men det blir aldrig tråkigt för det finns ingen hejd på skapandet av såväl melodier som ljudbilder. Ljudlandskapen avlöser varandra och den relativt långa speltiden till trots gör att plattan kunde varit längre men vi får nöja oss med tretton låtar vars spellängd varierar från den 0:46 minuter korta ”Our lady of the broken hearts” till den 11:41 minuter långa ”The virgin queen” som avslutar härligheten. Den lilla flersidiga boken som följer med vid sidan av den vanliga lilla saken är snudd på fantastisk och förstärker väl intrycket av obskyr dekadens. Jag bokstavligt talat älskar det här men det skall ärligt sägas att det är mycket, mycket udda men samtidigt förföriskt fantastisk om man vill ha något nytt som är starkt förankrat i en tid av depression då dekadensen var något man flydde till om man kunde och/eller hade råd. Doften av Berlin anno 1935 eller där omkring är stark och det doftar mer för min samling med Sopor Aeternus lär bli större.

Det här är stor musik som fortfarande fungerar som en stunds verklighetsflykt och det ultimata vore att få uppleva plattan live men är det verkligen något som hör hemma här?   Frågan är befogade och svaret är ett entydigt ja för det här är progressiv konst när den är som störst vilket gör Sopor Aeternus väl värda att upptäcka.

9/10

©