GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

Simon Says – Tardigrade (Galileo Records/Progrock Records)

Suddenly the Rain (14:45)
Tardigrade (3:43)
The Chosen One (5:43)
Moon Mountain (2:33)
As the River Runs (10:38)
Your Future (0:29)
Strawberry Jam (2:31)
The Circle's End (6:18)
Brother Where You Bound (26:29)
Beautiful New Day (0:43)

Daniel Fäldt: Lead vocals
Stefan Renström: Bass, keyboards, vocoder
Mattias Jarlhed: Drums, percussion and backing vocals
Jonas Hallberg: Guitars, percussion
Magnus Paulsson: Keyboards

 

För mig var detta band helt okänt fram till nyligen. Men när jag hörde ett parti av låten ”Brother where you bound?” på Auralmoon.com väcktes mitt intresse. Det här lät spännande. Så jag beslöt att titta närmare på bandet och deras nya CD ”Tardigrade” där ovan nämnda låt ingår.

Simon Says’ (lustigt namn föresten, tydligen ett namn på en intrikat Följa John-liknande lek) grundare är Stefan Renström med ett tidigare förflutet i Stockholmsbandet Egg på 90-talet. Efter diverse turer hamnade han i Falköping där han så småningom samlade diverse musiker kring sig för att forma bandet Simon Says. Två CD har tidigare kommit ut (”Ceinwein” från 1995 och ”Paradise Square” från 2002) och man har också medverkat i några andra samlingsplattor.

Hur skall man då karakterisera detta bands musik baserat på det jag nu hört på nya ”Tardigrade” CDn? Ja, det är väldigt svårt att säga med några få ord. Det är väldigt mycket tvära kast men influenserna från progrocken och speciellt den tidiga symfonirocken från 70-talet är mycket tydlig. Det låter bitvis väldigt mycket Genesis men även Yes och Frank Zappa. Det gör också att man tänker på senare band som Transatlantic och The Flower Kings. Det finns också lite jazziga partier som påminner lite om the Tangent. Nåväl, det har väl funnits många band som gjort försök på denna svåra väg och som sedan stupat. Hur går det då för Simon Says? Ja, jag måste säga: Alldeles utmärkt! Faktiskt alldeles utomordentligt bra! Jag är mycket imponerad av ett så pass okänt band att prestera musik på denna höga nivå.

Vad är det då som gör att detta band lyckas så bra? Det självklara svaret är: Den mycket höga nivån på musikerna och på själva produktionen. Här har vi perfektionister som verkligen är måna om att det låter bra och välkomponerat men samtidigt utan att förlora känslan av en enorm spelglädje. Fem musiker med en sättning som väldigt mycket påminner om de klassiska symfonirockbanden med mycket piano, hammondorgel, synth och kör- och stråkmaskiner. Plus mycket kompetent basspel, trumkomp och vettiga gitarrsolon (jag har hört alldeles för mycket misshandel av gitarrer genom åren!). Men det som slår mig allra mest är den fantastiska spelglädjen som bandet har. Gud vad det svänger stundtals och vilket samspel mellan de olika instrumenten! Jag kommer heller inte ifrån att det är de mycket kompetenta keyboardspartierna som bär fram gruppen. Otroligt fint spel på orgel, synth och piano, ofta i duellform där den ena ligger över den andra med ständiga växlingar och harmonier. Jag får inte kläm på om det är Magnus Paulsson enbart som är ansvarig för det här eller ifall det är både Stefan Renström och Magnus. I vilket fall – det låter otroligt bra. Jag har nog länge tyckt att det finns ingen som kan slå Tony Banks i Genesis i keyboardspartier med rockkänsla men efter det här så är jag inte lika tvärsäker. I flera spår på CDn men speciellt på de långa låtarna ”Suddenly the rain” och ”Brother where you bound?” finns en del helt otroliga keyboardspartier (orgel + synth tillsammans) som även svänger något oerhört, naturligtvis även rejält uppbackade av trummor, bas och gitarr. En del synth-partier får mig att tänka på de härliga solona av Tony Banks på den klart underskattade Genesis EPn ”Match of The Day”. Men frågan är om inte det här svänger betydligt häftigare.

När det gäller enskilda spår har jag redan nämnt de starkaste på CDn och det är de två långa spåren ”Suddenly the rain” och ”Brother where you bound?” fast även de kortare är klart njutbara. Yrvaket undrar jag vad det är frågan om – jag trodde inte någon gjorde den här typen av långlåtar längre (möjligen The Flower Kings). Men speciellt ”Brother where you bound?” måste uppmärksammas. Jag undrar om jag har varit med om en liknande upplevelse sen jag hörde Genesis-mästerverket ”Supper’s ready”? Men det här är också väldigt annorlunda. En märklig blandning av en massa influenser. Har redan nämnt Genesis-känslan men jag måste också peka på ett parti i slutet av denna låt med mera driv från solo- och basgitarrspel som påminner väldigt mycket om de rätt hårda partierna i Yes-klassikern ”Relayer”. Lysande!

Till sist, skall jag nämna något negativt med musiken så kanske det kan vara att jag till en början inte var helt nöjd med sånginsatserna. Daniel Feldt har väl inte direkt en sångröst som attraherar men efter ett tag vänjer man sig. Och jag tror nog att det kan bli som fallet med The Tangent där Andy Tillison verkligen inte är någon skönsångare men ändå blir slutresultat bara så bra. Jag tror faktiskt detta gäller även för Simon Says. En annan möjlig kritik som kan fällas är att det kanske saknas en låt med en riktigt memorerbar melodi eller refräng som fastnar. Möjligen experimenterar bandet lite för mycket ibland. Mig gör det i alla fall inget men det kan möjligen få en del potentiella lyssnare att tappa sugen för tidig. Så mitt råd är: Ge inte upp och ge CDn flera ordentliga genomlyssningar.

Ni förstår nog redan vad mitt slutomdöme blir: Toppbetyg 10 av 10! Det här är Artrock av högsta klass och jag är överväldigad och glad över att vi återigen har sett ett nytt stort progrockband i världsklass äntra den svenska progrockscenen (The Flower Kings – Watch out!!). Jag hoppas att detta fantastiska band har mod och stöd nog att fortsätta på detta spår i framtiden.

www.myspace.com/simonsayssweden

www.paradisesquare.net/

10/10

 

Karl-Göran Karlsson

 

 

 

 

   

  

 
 

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©