Remembered
My loneliness
Circle of life
The silent code
Maniac
Life foreclosed

Grekiska Firewind sätter snart sina fötter på Svensk mark som varande ett av två förband åt Kamelot och efter att ha lyssnat på ”The premonition”. Den blev ganska snart en favorit i CD:n och jag gillar musiken som är ganska klassisk hårdrock signerad Gus G (ex Dream Evil). Han är en gudabenådad gitarrist som i Apollo Papathanasio har en lika gudabenådad kompanjon. Apollo har en mycket, mycket bra hårdrocksröst som påminner lite om Dio och en ung Russell Allen fast med ett större vibrato. Jag känner att jag har missat något för trots att bandet släppte sin första fullängdare 2002 (Between heaven and hell) är detta Firewind´s femte album samtidigt som det är min första men absolut inte sista kontakt. Här finns melodier, harmonier och tempoväxlingar som är väl avvägda och jag lyfter mer än gärna fram Bob Katsionis på keyboards. Han får det vackra att låta vackrare men först och främst är hans spel ett komplement till Gus G som är en väldigt fingerfärdig gitarrist.

Låtarna är tio till antalet varav en, ”Maniac” är en cover från 80-tals filmen Flashdance och den fungerar utmärkt i den här versionen även om den kan ses som ett billigt försök att hitta en hit åt bandet. Det behöver dom inte för med balladen ”My loneliness” , singellåten ”Mercenary man”, ”Remembered” och inledande ”Into the fire” har man tillräckligt med bra låtar ändå. Ärligt talat finns här inget bottennapp utan kvaliteten på låtarna är över lag hög men det blir lite väl enahanda för min smak för att ge plattan ett ännu högre betyg men visst skall det bli roligt att se Firewind live den 2 maj för dåligt är det absolut inte.

7/10

©