6. River Rise
7. No Justice
8. Eternal Light
9. Stay
10. You Shall Be Free
11. Superman (Bonusspår)

1991 släppte Tall Stories sin första platta som tillika var självbetitlad. I tider där grungen visade sitt fula tryne fick plattan ett överraskande gott emottagande och turnerade bl a med Mr. Big. Trots detta sa skivbolaget upp kontraktet med bandet som ändå fortsatte att skriva nya låtar till sin uppföljare. Efter flera lönlösa försök att intressera de skygglappsklädda (och för tiden korrekt iklädda långa kortbyxor och flanellskjorta) skivbolagsdirektörerna splittrades bandet. Bandets ännu okända sångare gick med i gruppen Tyketto där han medverkade på plattan Shine. Han, Steve Augeri, tog därefter några sabbatsår men 1998 värvades han som ersättare till Steve Perry i Journey och i den rollen blev han både hyllad och häcklad. 2006 fick han tyvärr så stora problem med sin röst att han blev tvingad att lämna sitt nya band.

Men nu är han tillbaka i sitt ursprung – Tall Stories – som till slut släpper de låtar som skrevs till den ej utgivna uppföljaren. Om jag förstått det rätt så var originalinspelningarna från 1992-1995 så pass kvalitetsmässigt undermåliga att alla låtarna fick spelas in på nytt men med tanke på de skulle låta tidigt 90-tal. Har man lyckats?

Ja, väldig väl t o m, det kunde lika väl vara en sen 70-tals platta vi lyssnar på.Naturligtvis låter det Journey ibland, dock inte så mycket som man skulle kunna tro. Då låter det mer som en blandning av Led Zeppelin, King’s X och The Black Crowes smaksatt med Bad Company och Aerosmith och jag kommer även på mig själv att vid ett par tillfällen blanda in Aldo Nova i mixen. Steves sång är helt enkelt lysande och hans röstproblem verkar vara helt borta. Favoritlåtar är Original Sin, River Rise och Stay, det finns inga dåliga spår men skulle jag bli tvingad att plocka bort något blev det No Justice.

Nu hoppas jag att detta album säljer så pass bra att man återutger deras första album, det kommer jag att införskaffa på studs.

Betyg 7.5/10

Joachim Hansson