8. Ninth wave 11:32

Ewa Jablonska: Violin
Piotr Kocimski: Guitars
Maciej Jaskiewicz: Guitars
Wawrzyniec Dramowicz: Drums
Andrzej Kaczynski: Bass

Att Polen håller på att bli något av en stornation när det gäller progressive musik, är väl vid det här laget ställt bortom alla tvivel. För vad kan man annars säga om ett litet land som producerar sådana musikaliska storheter som: Quidam, Believe, Rootwater, SBB, Riverside mfl, mfl.

Flera av dessa band har vi haft det stora nöjet att stifta bekantskap med i Göteborg, och vid några tillfällen har det dessutom varit i GARF:s regi. Senast vi i GARF hade påhälsning från landet i öst, var när bandet Indukti 2007 medverkade på den åttonde upplagan av Slottskogen Goes Progressive. Jag själv var innan detta speltilfälle helt okunnig om vad bandet spelade för musik, och kan bara så här två år senare erkänna att bandets spelning definitivt var en av det årets absoluta höjdpunkter. Att jag inte var ensam om min uppfattning vittnade den entusiastiska och lite överväldigade publiken om. Hörde efteråt talas om att Michael Stanne, till vardags sångare i bandet Dark Tranquillity, fanns i publiken och genast efter giget tog kontakt med bandet och ville medverka på nästkommande platta! Bandet hade vid detta tillfälle inte någon livevokalist utan körde helt instrumentalt. Soundet var tungt, mäktigt, malande, suggestivt och samtidigt vackert, då de emellanåt brutala gitarrpartierna luckrades upp genom Ewa Jablonskas känslofyllda fiolspel. På debutplattan ”S.U.S.A.R” (2005) medverkade Mariusz Duda på sång, vanligtvis i Riverside,

När Indukti ska komponera ny musik går det till på det viset att det mesta av musiken improviseras fram i replokalen, och där inga givna ramar gäller, eller där heller inga musikaliska vägar är tabu eller lämnas outforskade. Man säger sig ha många olika inspirationskällor, och vissa i bandet är mycket influerade av den tyngre skandinaviska musiken, genom band som: Ensiferum, Dimmu Borgir, Meshuggah mfl. Andra bandmedlemmar lyssnar på: Tool, King Crimson, Voivod, Oceansize mfl, samtidigt som originalmusik från land som Indien och Australien också inspirerar. Man säger sig också hitta mycket inspiration i bilder, filmer och böcker, och allt detta sammantaget ger naturligtvis en liten förklaring till att bandet låter som man gör.

När förra plattan ”S.U.S.A.R” släpptes väckte den ganska så stort medialt intresse, och när så nya albumet ”Idmen” släpps har bandet plockats upp av InsideOut Music, vilka inom genren räknas som ett av de största och ledande bolagen, vilket naturligtvis borgar för att bandet kommer att nå ut till en betydligt större publik än vad man gjort tidigare. Bandet säger själva att man har utvecklats och mognat sedan förra plattan, och samtidigt vidareutvecklat sitt sound och tonala språk.

Liksom på ”S.U.S.A.R”, har man här på ”Idmen” valt att bara arbeta med gästvokalister, och där fortfarande det instrumentala är den klart bärande faktorn i den totala helheten. På föregångaren hade man ju valt en sångare från ett någorlunda närbesläktat band, medan man här har tagit ut svängarna lite mer och inte mindre än tre olika sångare medverkar: På ”Tusan homichi tuvota” gästsjunger Nils Frykdahl (Sleepytime, Gorilla museum), och det märks i detta spår att han är skolad i den betydligt tyngre och brutalare musiken. Låten som helhet är nog ett av de mest nyanserade och varierade spåren på plattan och har långa härligt vackra instrumentala partier där Jablonskas fiol får stort musikaliskt utrymme. Andra sekvenser i låten är mycket hårdare med grymt massiva och brutala gitarrer, dessutom kryddat med Frykdahls mäktiga stämma, som här kan vara både finstämd men mestadels avgrundsstark. Klart ett av plattans bästa spår.

Induktis musik bygger mestadels på det där tunga och mäktigt malande och suggestiva gitarrspelet, och som genom ett lika intensivt trum- och basspel skapar en atmosfär som emellanåt nästan känns lite överväldigande. Skönt då att Jablonskas fiolspel skapar en andhämtningspaus och att man har lagt in lugnare och mer sökande partier i låtarna, för annars hade nog kunnat bli lite för mycket av det goda.

Den låt som bryter av mest på denna musikaliska väg är den helt instrumentala ”Sunken bell” som är härligt lugn och sökande med inslag av trumpetspel, vilket skapar en lite annorlunda stämning. Låten ”…And who´s the god now?!” är ett drygt tio minuters långt epos, där det mesta händer, som skulle kunna hända inom musik inom denna genre. Brutala gitarrmattor, vackra fioler, akustiska gitarrer, intensivt bas/trumspel, infödingssång och inte minst gästsång från Maciej Taff (Rootwater), skapar en mix som är mycket mäktig och klart vanebildande. Denna låt är ett utmärkt exempel på vad som bäst skulle kunna kategorisera Induktis musik, nämligen det extrema, intensiva, komplexa och intelligenta tonspråk som bandet står för.

För varje gång jag hör ”Idmen”, och den behöver helt klart ganska många inlyssningar, blir jag mer och mer imponerad av dessa Polacker och deras musik, och längtar mer och mer efter att få höra dessa låtar live vilket antagligen kommer att slå det mesta inom dagens tyngre progressiva musik. Som siste gästvokalist medverkar Michael Luginbuehl (Prisma), i låten ”Nemesis voices” som även det är ett ganska så intensivt och suggestivt spår, även om det trots allt hör till de mer lugnare och eftertänksamma spåren på plattan.

Avslutande ”Ninth wave” knyter ihop den musikaliska säcken på ett mycket värdigt sätt, då man här bjuds på alla de ingredienser som tidigare nämnts, men där ändå det lugna, vackra och finstämda är huvudfokus. Snyggt och lite jazzigt trumpetspel ger en lite annorlunda känsla över låten, samtidigt som det skapar en välbehövlig andhämtningspaus inför den stora urladdningen som man vet måste komma.

Som jag tidigare nämnt är Induktis musik mycket intensiv, komplex och emellanåt ganska så extrem, och avnjutes nog bäst i livesammanhang eller i hörlurar för att skona de övriga, kanske inte fullt så toleranta och vidsynta familjemedlemmarna. Totalt sett är deras musik så skickligt komponerad, producerad och framförd att man inte kan annat än ge efter för musiken och sugas in i ett närmast transliknande tillstånd där omvärlden blir ganska oviktig.

8 / 10