|
Slottsskogsaktuella bandet Wonderland är knappt två veckor före
festivalen, högaktuella med releasen av sitt debutalbum
”Seven wonders”. Förlagan till Wonderland, såg dagens ljus
redan 1984 och gick under många år under namnet Wonderboys och
man spelade liksom många andra band covers. Under många år hade
gitarristen och låtskrivaren Pelle Andersson, haft en mycket
tydlig vision om vilken typ av musik han egentligen skulle vilja
komponera och framföra. Pelle, som är en mycket ambitiös och
kompetent musiker lever med sitt musikskapande mer eller mindre
dygnet runt, både som musiklärare men framförallt genom sitt
komponerande och musicerande. Efter att 1999 ha fått kontakt med
sångaren Klas Ling, som i sin tur kom ifrån likaledes
coverspelande bandet Fifth Avenue började man än mer aktivt
inrikta sig på att framföra egenkomponerad musik.
Första
gången undertecknad kom i kontakt med bandet var när man var
support till våra Svenska progstorheter A.C.T, vid den första
upplagan av ”Prognight Alingsås”, och vilket intryck bandet
gjorde på den i detta sammanhang faktiskt månghövdade publiken!
Gensvaret var fantastiskt och detta resulterade i sin tur i att
man fick vara med och vara co-headliner tillsammans med Manimal
vid ett gig tidigare i våras. Dessa båda mycket välbesökta och
lyckade spelningar, resulterade också i att man blev utvalda att
inleda den tionde upplagan av Slottsskogen Goes Progressive.
Några av
de saker som gjorde att jag omedelbart fastnade för bandet, vid
denna min första kontakt där på MX-scenen i Alingsås, var den
härliga spelglädje som man förmedlade samt att man dessutom hade
en stor samling mycket bra låtar som direkt grep tag i en som
lyssnare. En av de låtar som framförallt satte sig vid detta
tillfälle, är inledningsspåret på plattan, ”Hold my soul”.
Låten har ett ganska ”envetet” och repetitivt tema som genast
sätter sig och som sedan sitter ordentligt fast. Låten är ganska
tung i grundkaraktären med sköna ganska tunga riff från Pelle
Anderssons gitarrer, men samtidigt är den luftig och
variationsrik med läckert keyboardspel från Bo Karlsson. Både
gitarrer och keyboards får stort utrymme i denna låt, och
tillåts att sväva ut i flera sköna och känslofyllda solon och
som ger låten ett mycket tilltalande helhetsintryck. En värdig
inledning på en, som det i detta ögonblick verkar vara en mycket
lovande platta.
En av de
saker som slår mig vid varje genomlyssning av ”Seven wonders”,
är hur varierad och välkomponerad plattan är, och detta får man
prov på i följande spåret “Can´t get too much”, som
startar lite sökande med ett intressant intro och där
instrumenten sedan kommer in i ljudbilden ett efter ett. En
annan sak som slår mig är vilken otrolig kapacitet Klas Ling har
i sin röst. Han har en snygg och ren stämma, men kan även ta
fram de lite grövre stämbanden också när så behövs. Han har
dessutom en grym förmåga att variera sin sång, både vad gäller
frasering, tonläge och intensitet, vilket gör att han bitvis
låter som om det vore flera olika sångare inblandade, vilket
dock inte är fallet. En bit in i “Can´t get too much”
bränner det till ordentligt och blir rejält tungt, och
associationerna går i refrängen till bandet Threshold, och som
med sin tyngd och känsla känns mycket välbekant. Även i denna
låt är det flera snygga gitarr/keyboard-partier som ger låten en
snygg inramning.
”Playing
your game”
inleds med
en tung och mäktig basslinga från Joakim Lundberg, och som
tillsammans med hans namne Joakim Jansons trumspel ger låten ett
härligt driv. Låten är som sagt ganska tung, men är även lite
släpig i sin karaktär och bjuder på ett av plattans absolut
mäktigaste solopartier med ett mycket känsligt och kompetent
gitarrsolospel, samtidigt uppbackat på ett sätt som ger massiv
ståpälsvarning. Efter ganska många genomlyssningar så känns
denna låt som en av de mest genuina och mest genomarbetade på
plattan. Den har med sin ganska enkla men malande basslinga, en
kraft som driver låten framåt, och där instrumenten och Lings
sång vävs ihop till en helhet som ger klar mersmak. Avslutningen
med stråkar och kyrkokör, (samplade av budgetskäl) avrundar på
ett skönt och hoppfullt sätt ett av plattans absolut bästa spår.
Följande,
ganska så korta ”Into the deep” känns lite som en
musikalisk andhämtningspaus, där teman från alla låtar på
plattan spelas i bakgrunden, samtidigt som låten känslo- och
stämningsmässigt på något vis knyter ihop föregående låt med den
kommande ”In too deep”. Här bjuds vi in i ett
ljudlandskap som i mina öron låter mycket Marillion, med stora
mäktiga arrangemang med massor av keyboards, gitarrer både
elektriska och akustiska, och dessutom ett gitarrsolospel som
låter mycket Steve Rothery. En bit in i låten höjs tempot och
intensiteten betydligt och innehåller ett mycket intressant
soloduellerande parti mellan gitarr och keyboards. Överlag är
nog detta ett av de spår som jag tror kommer att växa
ytterligare med tiden, även om det redan vid första
genomlyssningen framstod som ett av plattans mer intressantare
spår. Detta säkert på grund av sitt musikaliska släktskap till
Marillion, men även för att den har ett mycket bra grundtema som
sätter sig rejält. Textmässigt handlar det här om
tonårsosäkerhet, där framförallt unga tjejers syn på sig själva
formas av ett samhälle där man har en given syn på hur man ska
vara, bete sig och framförallt se ut.
På
”Afraid” höjs tempot bitvis rejält med ett mycket drivet
komp från bas, gitarr och trummor. Som på tidigare spår på
plattan är det välspelat, snyggt arrangerat och variationsrikt.
I refrängpartierna sänker man tempot något och man har skapat
ett parti som känns både känslofyllt och catchy. Samspelet
mellan gitarrer och keyboards känns mycket naturligt och är i
alla avseenden mycket välspelade. Detta är nog det spår som mest
skiljer sig från de övriga med sitt lite snabbare tempo och
intensitet, men det är just detta som är det absolut roligaste
med ett band som Wonderland, nämligen det att de inte fastnar i
något speciellt fack inom artrocken. På denna platta bjuds allt
ifrån snygg pomprock, klassiska symfpartier, tyngre
progmetalpartier à la Threshold, dessutom kryddat med en
neoprog-anda som ger en helhet som i mina öron låter mycket
välljudande, utan att på minsta sätt bli spretigt eller
splittrat.
Avslutande
” Devil and the deep blue sea” är även det ett av de spår
som jag allra tydligast minns ifrån Prognightgiget i Alingsås
förra hösten. Låten känns välbekant redan från första stund man
hör den, och detta beror nog på att den har ett grundtema som
sätter sig direkt. Här varvas lite lugnare mer finstämda
verspartier där Klas Ling låter ganska spröd och trevade i
rösten, med ett refrängparti som är mycket catchy och
medryckande och där han övergår i sitt lite mer normala
röstläge.
Låten
innehåller flera ganska långa instrumentala partier där både
keyboards och gitarrer tillåts glänsa, och i ett av partierna
låter det ganska så mycket som kollegorna i förut nämnda A.C.T,
det vill säga tekniskt men ändå lekfullt. De långa instrumentala
partierna bryter av refrängpartierna på ett bra sätt och ger
låten en intensitet och ett flow som är klart tilltalande.
Låtarna är
komponerade i den ordning som de ligger på plattan, och hör ihop
med ytterligare fyra spår som en helhet över den musikaliska
vision som Pelle Andersson såg framför sig. Att killarna i
bandet är mycket seriösa i sitt komponerande och sitt
musikutövande är ställt bortom alla tvivel, för den platta som
från början kanske mest var tänkt att bli en platta för ”de
närmast sörjande”, har i slutändan utmynnat i en mycket
kompetent och välljudande slutprodukt. Allt arbete med plattan,
inspelning, produktion och mixing har skötts av bandet själva,
och trots att man har varit tvungna att finansiera hela
inspelningen själva och fått jobba med mycket små medel så är
slutresultatet förbluffande bra. Texterna som är skrivna av Klas
Ling, är även de baserade runt den musikaliska vision som Pelle
Andersson hade och handlar om så vitt skilda saker som:
ungdomlig osårbarhet, girighet, tonårsfrustration, beslutsångest
inför livets val etc.
Man har
dessutom valt att satsa en del av sina surt förvärvade pengar på
en artwork, designad av en av de riktigt stora inom genren,
nämligen den välkände och meriterade Mattias Norén (Evergrey,
Cloudscape, Arena mfl, mfl, mfl), och i vanlig ordning har Norén
levererat ett mycket smakfullt och läckert omslag av absolut
högsta klass.
Trots
vissa smärre brister i produktionen, där bland annat bas samt
sång gärna hade fått ha lite mer tryck i slutmixen, samt att
plattan i detta sammanhang har lite för kort speltid (de saknade
fyra låtarna i sviten ?!), har Wonderland levererat ett
debutalbum av mycket hög klass, och som förhoppningsvis kommer
att ge dem ett kontrakt hos något av de större bolagen inom
genren.
Plattan
finns att förbeställa på bandets hemsida, men kommer att släppas
officiellt i samband med Slottsskogen Goes Progressive den 22
augusti.
www.wonderlandmusic.se
www.myspace.com/wonderland90125
8 / 10
Staffan
Vässmar
|
|