5. Into The Blue
6. Dawn Of Solace
7. Thorn In My Side
8. Morpheus In A Masquerade
9. Stolen Waters
10. Elegantly Broken

Adam och Evas två äldsta söner bar namnen Kain och Abel och historian lyder att bägge söner i vuxen ålder bar fram offergåvor till gud. Abels offergåvor togs emot medan Kains offer förkastades. Gud tyckte inte att Kains tro och tacksamhet var tillräckligt stark och favoriserade därför Abel. Detta gjorde Kain så svartsjuk att han sedan dödade Abel.

Hmm, men Cain´s Offering anno 2009 skulle nog kunna blidka en och annan gudom. Här finns det mycket starkt material att låna ett par öron till. Musiken kan väl närmast beskrivas som melodisk metal även om titellåten är väldigt filmisk i sin instrumentala form. Bäst är det när låtarna får lite fart under seglen. ”Oceans of regret” är en riktig pärla där alla bitar faller på plats. Med sina 6 minuter och 21 sekunder håller den lyssnaren intresserad låten ut. Mästerligt! Men även låtar som ”My queen of winter”, ”Dawn of solace” och ”Thorn in my side” visar att de kan skriva och framföra sin musik med både glöd och sisu.

Cain´s Offering härstammar från vårt grannland Finland och har bildats av tidigare medlemmar från Sonata Arctica och Stratovarius. Undertecknad har tyvärr ingen tidigare bekantskap med något av banden men kan konstatera att konstellationen låter alldeles utmärkt med några få undantag. Balladerna ”Into the blue” och ”Elegantly broken” är tyvärr lite töntiga och övertydliga. Nästan som om de vore skrivna för en musikal. Manowar gör också en liknande typ av ballader men är så ”over the top” att det därför även blir lite bra. Cain´s Offering har inte riktigt fått in den känslan ännu. Sångaren låter även något oengagerad och tillgjord här vilket han inte gör i de snabbare låtarna. Ett par tråkiga låtar i slutet drar ner helhetsintrycket ytterligare ett par snäpp.

Sammanfattningsvis har vi ändå här en mycket stark debut och undertecknad har lyssnat på skivan åtskilliga gånger under semestern med stort nöje. Framförallt ”Oceans of regret” och ”Dawn of solace” samt ”Thorn in my side” har stått på repeat!

7 / 10