07 Innilegur?
08 Västerbron

Gabriel Hermansson, bas
Alexander Skepp, trummor, percussion
David lundberg, piano
Einar Baldursson, gitarr

"Detta Har Hänt" är uppföljaren till dent kritikerrosade "Tid Är Ljud" som släpptes 2006. Enligt bandet så skapas musiken huvudsakligen genom att man improviserar sig fram och därefter gör diverse pålägg. Detta innebär också att musiken förändras över tid. "Detta Har Hänt" är inspelad vintern 2008-2009 i bandets egen studio Pelikaan. Påläggen är gjorda i Mattias Olssons (Änglagård) Roth-Händle-studio. Bandet beskriver sin musik som "hoppfullt skimrande bruksortsprogg" - en mycket passande beskrivning! Namnet Gösta Berlings Saga har man tagit för att man vill spegla stämningarna i Selma Lagerlöfs bok med samma namn(!).

Musiken kan beskrivas som instrumental progressiv rock med influenser från såväl folkrock och psykedelisk rock, samt med en jazzig attityd. Den ger associationer till band som Anekdoten, Magma, Kebnekaise och Träd, Gräs & Stenar. Att Mattias Olsson har haft ett finger med i produktionen märks på vissa spår, där man flyktigt kan skönja musikaliska idéer och sound som känns besläktade med Änglagårds musik. Man har också flitigt använt sig av den arsenal av gamla unika instrument som finns i hans studio - mellotron, tramporgel, glockenspiel, diverse gamla synthar från 70-talet mm. Trots de kraftiga rötterna bakåt i tiden så känns musiken fräsch och nyskapande. GBS har en helt egen stil och albumet känns som en väl sammanhållen och genomtänkt helhet. Musiken är organisk och levande. Då man på första albumet ville beskriva "interaktionen mellan naturen och staden" fokuserar man på det nya albumet på "staden". Det märks genom att ljudbilden är mörkare, vassare, mer experimentell. Det finns även ett typiskt skandinaviskt drag av romantik och vemod i musiken (precis som i exempelvis Anekdotens och Opeth's musik).

Musiken sträcker sig från storslagna episka ljudlandskap, via lugna akustiska partier till mörka dissonanser och kraftfulla "malande" partier à la Anekdoten. Här finns både luftighet och tyngd, lugn och intensitet. Och detta utan att man någonsin kompromissar med de starka, vackra melodier som är bandets kännetecken!. I och med att det är helt instrumentat ges det stort utrymme för personliga tolkningar. Jag får exempelvis en ganska obehaglig känsla av eter-narkos i slutet av spår 03... Men så skall det vara!

Som helhet en mycket spännande och bra platta som låter intressant från första början, och som växer ytterligare efter ytterligare genomlyssningar. Det skall verkligen bli spännande att få se Gösta Berlings Saga live i Frölunda Kulturhus den 25 september!

Betyg; 9/10

Gunilla Harefelt