5.Pull Me Under
6.Supernova
7.Always Within Me
8.Feeding Frenzy
9.After All This Time
10.Witness

Winger har tagit sitt namn efter sångaren och bassisten Kip Winger. Han blev bekant för hårdrocksdiggarna i mitten av 80-talet då han fick jobb i Alice Coopers band. 1988 kom första plattan med Winger och producerades av ingen mindre än Beau Hill. Deras vägar hade korsats tidigare då Kip hjälpt till med lite bas och låtskriveri på RATTs debutalbum. Beau producerade även Alice Coopers ”Constrictor” och var den som då hjälpte in Kip i bandet.

Första plattan var väldigt tidstypisk med det klassiska Beau Hill-soundet, bra gitarrljud och snärtiga trummor, och består av melodiös hårdrock av hög klass. Den sålde mycket riktigt också platina i U.S.A. Nästa platta kom 1990 och var även den tidstypisk med storhiten ”Miles away”. Under tiden hade hairmetalband som Poison, Skid Row och även sleazebandet Guns n Roses slagit igenom. Men tuffare tider väntade. Winger dog 1993 då tredje plattan kom, som för så många andra liknande band. Nu var det grunge som gällde. Bandet splittrades kort därefter och skulle inte komma att släppa ny skiva förrän 2006. Den lät ungefär som en blandning av andra och tredje plattan. Nu kommer uppföljaren och femte alstret ”Karma”!

Winger av idag är melodisk hårdrock med inslag av sleaze och hairmetal uppdaterat till 2009. Plattan öppnar starkt med ett RATT-liknande gitarriff och resten av låten ”Deal with the devil” är stöpt i bästa hairmetal-stil med en rejäl hälsning till Kid Rocks ”Rock n roll Jesus”. Sen fortsätter de raskt med en låt som Gene Simmons kunde ha gjort med KISS på 80- eller 90-talet. Kip till och med låter lite som Gene när han sjunger! Coolt!

Sedan sänks tempot en aning med ”Big world away”. Kip pratsjunger ganska aggressivt i verserna men refrängen är melodisk och fin. Sedan följer en Gene Simmons-liknande låt till.

Jag börjar slipa på ett högt betyg då plattan öppnat med fyra starka låtar och med femte låten ”Pull me under” knockar de mig helt. Shit, vilken låt! Den öppnar med ett starkt metalriff a la Accept eller Judas Priest och både vers och refräng samt brygga är oerhört starka och melodiösa med en dramatisk knorr. Riktigt, riktigt bra!!

Powerballaden ”Always within me” gör också sitt jobb. Men visst finns det, tyvärr, kvicksand på skivan också, sjätte låten och de tre sista låtarna känns antingen onödiga eller malplacerade. Men jag antar att man som band måste kompromissa lite. Synd, kunde ha blivit en riktig höjdarskiva, men den är klart bättre än föregångaren! Jag vill ändå ge ett högt betyg för att de lyckas snickra ihop sex bra låtar av tio samt för att dessa binder samman dåtid och nutid på ett så snyggt sätt!

7,5 / 10