7- A Different Sun
8- Ready To Fly?
9- People Like Us
10- A Soldiers Tale
11- Bomb Inside Her Heart
12- Mercy & Mercury

En av förra årets bästa plattor (kanske rentav den allra bästa enligt undertecknad) levererades av duon Unifaun bestående av sångaren och gitarristen Nad Sylvan och klaviaturspelaren Bonamici. Skivan, som helt enkelt hette ”Unifaun”, bjöd på en häpnadsväckande Genesis-inspirerad retro-trip till 70-talet. Man skulle utan vidare kunna säga att plattan mycket väl skulle ha platsat som Genesis uppföljare till exempelvis ”Wind and Wuthering”, i alla fall skulle nog många die-hard Genesis-fans vid den tiden hellre vilja ha haft denna platta i sin hand än den rätt så mediokra ”..and then there were three”. Plattan var resultatet av ett nästan fyra år långt samarbete mellan de båda musikerna som träffades via ett Genesis-forum på Internet under 2003.

Nåväl, det var inte bara jag som blev imponerad av releasen utan uppenbarligen också nestorn i The Flower Kings (TFK), Roine Stolt. För honom var det framförallt sångrösten hos Nad som fascinerade. Den kan beskrivas som en märklig blandning av Peter Gabriel, Phil Collins och Fish! Roine föreslog Nad att de skulle göra något tillsammans och snabbt och produktivt (som vanligt) lyckades Roine få samman ett projekt som han kallade Agents of Mercy och redan i början av 2009 släpptes plattan ”The Fading Ghosts of Twilight”. Förutom Nad och Roine medverkar Jonas Reingold på bas och någon som kallar sig Biggo Zelfries på klaviaturer. Men här skall man nog inte låta lura sig – denne Biggo (knasigt namn, för övrigt) kan väl knappast vara någon annan än Roines kollega Tomas Bodin i TFK? I annat fall måste nog Tomas se sig om efter ett nytt jobb för Biggo gör ju ett lika bra (eller bättre!) jobb än Tomas någonsin gjort i TFK! Det är med andra ord ett alldeles lysande klaviaturspel på plattan (mer om detta senare). I tillägg till nyss uppräknade musiker spelar även Pat Mastelotto med bakgrund i bl.a. King Crimson på trummor på några av spåren. Även Zoltan Csörz och Jimmy Keegan bidrar med ytterligare trummor.

Plattan innehåller hela 12 spår (total 77 minuter) så det tar sin tid innan man helt kan ta till sig verket. Man kan dock på en gång säga att det är en ganska löst sammansatt samling av låtar av olika stil och karaktär så det är inte frågan om något s k koncept-album. Jag läser på TFK-websiten att plattan från början startade som ett rent akustiskt gitarr projekt men att efter det att Nad Sylvan kom med i bilden så växte det till ett fullskaligt progrock-verk. Fast jag får återigen säga att stilen växlar väldigt mellan låtarna så det känns ändå annorlunda om man jämför exempelvis med de typiska plattorna från TFK.

Mina favoritlåtar på plattan är kanske inte oväntat de som ligger närmast den typiska symfonirock-fåran. Det är framförallt tre spår på plattan som jag tänker på då: Inledningsspåret ”The fading ghosts of twilight”,  spår nummer fyra ”Heroes and Beacons” och det avslutande spåret ”Mercy & Mercury”. Alla dessa tre är melodiska små mästerverk och Biggo-Tomas insatser här är anmärkningsvärt bra förutom naturligtvis den superba sången av Nad. På inledningsspåret är det framförallt det sköna kompet på piano som utmärker sig (senare kompletterat med mer orgel och synt-toner, faktiskt även med lite folkmusik/polska-liknande pirutter i slutet) och som tillsammans med Nads mycket fina sång faktiskt gör att förväntningarna på resten av plattan blir närmast gigantiska. Det snarlika soundet med TFK (förutom sången) är ytterligare en faktor som gör det rätt uppenbart att Tomas Bodin måste ha ett finger med i leken – det kan inte bara vara Roine och Jonas medverkan som förklarar likheten. Därefter följer dock några mer intetsägande låtar som gör att man undrar lite grand vart skivan tar vägen. Fortsatt bra sång av Nad men inte riktigt samma fina melodier och samspel mellan musikerna. Men snart är vi där igen med en magnifik låt: ”Heroes and Beacons”. Återigen kompat med synnerligen fina klaviaturer, nu även med känsliga Mellotron-atmosfärer (Tony Banks spelstil vilar verkligen över låten). När Roine även lägger in lite 12-strängade gitarrtoner som ytterligare komp undrar man om det verkligen inte är Genesis som spelar. Men när sedan Roine och Tomas kör det härliga temat tillsammans med klaviatur och gitarr inser man återigen hur mycket TFK som finns med i leken. Allt i allt - en alldeles underbar låt som kanske är värd hela skivan. Magnifikt!

Efter detta vänder plattan återigen i helt nya riktningar. Nu följer ett antal lite mer ballad-liknande låtar i lugnare tempo. Och nu tar Roine lite mer plats på plattan genom att både sjunga på några låtar (”Wait for the sun”, ”Ready to fly” och ”People like us”) och få in lite mer gitarrbaserat stuk. Bäst av dessa lite lugnare låtar är ”Wait for the sun” med en väldigt fin melodi och snygg stämsång i refrängpartierna (lite Beach Boys-känsla, faktiskt). Den sista låten i den här raden av låtar (”Bomb inside her heart”) låter närmast lite Country & Western-inspirerad i både sång och gitarrsound vilket känns lite märkligt men likaväl intressant. Denna rad av låtar känns faktiskt rätt långt ifrån den typiska symfoniska rocken men är ändå av mycket hög kvalitet överlag.

Sen kommer då till slut avslutningslåten ”Mercy & Mercury” och vi är tillbaka i den symfoniska rocken. Ja, jag skulle närmast vilja gå ända tillbaka till Procul Harum snarare än till Genesis i mina jämförelser. Stämningen här är närmast att likna vid Procul Harums ”A salty dog”. Tyvärr är kanske inledningens körsång lite väl överdriven men det glömmer man snart när harmonierna fortsätter ösa över en. Roine spelar även övertygande med fina solon i hans typiska stil. I mitten av låten ändrar den karaktär mot det lite mer typiska Yes-influerade TFK-soundet för att sedan på slutet återgå i inledningens harmonier.

Som slutomdöme får jag då säga att denna platta nog är en av de mer intressanta plattorna jag hört på sistone utan att jag fördenskull kan lyfta upp den till mästerverks-klass. Men kombinationen Nad Sylvan och Roine Stolt/TFK fungerar i alla fall alldeles utmärkt och i min mening är det nästan så att jag börjar undra om möjligen Hasse Fröbergs position som lead-singer för TFK kan vara i farozonen. I vilket fall så gillar jag onekligen Nad Sylvans röst och ser verkligen fram emot att få höra mer av den, antingen i form av nya Unifaun-plattor (vore verkligen kul om Nad och Bonamici fortsatte samarbetet) eller i andra konstellationer (med eller utan TFK-medverkan).

Betyg: 8 av 10.