06. Call my name
07. Time we tried again
08. Change
09.
In the city
10. Dream man

Missnöjda med sångaren Steve Grimmett och sitt management lämnade Mark och Steve Owers bandet Lionsheart efter blott ett album. Lionsheart stred emellertid vidare i den klassiska, melodiösa hårdrockfåran och har till dags dato gett ut fem album inklusive en liveskiva.

För tvillingarna Owers verkar tiden ha stått stilla sedan de lämnade bandet 1994, men nu är de tillbaka med nystartade The Psychics. Det är broder Steve som sjunger. Hans röst påminner i vissa låtar om den John Sykes har och om jag hade blivit utsatt för ett blindtest på låtarna ”Ghosts” och ”We rock” skulle jag förmodligen ha gissat på Blue Murder. Men huvudreferensen är David Coverdale, och lägger man till att gitarristen Mark lyssnat mycket på både Led Zeppelins ”Physical Graffiti” och Whitesnakes självtitulerade (även ”1987”) blir den närmaste musikaliska jämförelsen Coverdale/Page.

Musiken bryter alltså ingen ny terräng, men jösses på vilket sätt The Psychics förvaltar arvet. Även om vår egen Björn Lodin behärskar de Coverdale/Plant-liknande sångslingorna bättre, så är de smak- och kärleksfullt framförda. Och även om de fräckaste gitarrpartierna på skivan är plankade från ”Physical Graffiti”, så spelas de med stor känsla och förtrogenhet. Dessutom har bröderna ett oerhört tungt och kvalificerat komp bakom sig vilket borgar för en prickfri presentation. Variationsbredden på låtmaterialet är dessutom finfint. Det bluesiga varvas med renodlad melodiös hårdrock, och i synnerhet Mark Owers är duktig på att anpassa spelstil och gitarrljud efter vad som passar låten bäst. Nuno Bettencourt från Extreme är en annan gitarrist som av allt att döma har påverkat Mark en hel del.

Får jag möjlighet att se The Psychics live tvekar jag inte en sekund. Den uppriktighet och spelglädje de uppvisar på denna debutskiva är väldigt uppfriskande.