7. The Only Way
8. Murder Groupie
9. The Smell of Time
10. One Last Dance
11. Do Not Disturb
12. Clean it Up

Att ta del av ett nytt alster med trion Freak Kitchen skapar alltid ett sansat pirr i magen. Man vet vad man får då bandet alltid låter som dom alltid har gjort men samtidigt vet man aldrig vilka tokigheter Mattias "IA" Eklundh och hans mannar kan hitta på. På nya ”Land of the Freaks” får vi ta del av beprövade riffattacker, mer sansade och tillbakalutade stunder samt humor med allvarliga undertoner. Som vanligt med andra ord men faktum är att så här varierat har jag nog aldrig upplevt en studiogiv med trion tidigare. Inledande duon ”God Save the Spleen” och ”Hip Hip Hoorah” sparkar igång alltihop med ett härligt riffande och refrängerna är starka som vanligt. Sen förvandlas grabbarna från en riffande och svängande rockmaskin till übermeckig jazztrio i ”Teargas Jazz” som i mina öron mer hör hemma på någon av IA’s experimentella soloplattor men som ändå på något sätt naturligtvis låter som Freak Kitchen i sista ändan. Efterföljande ”Sick?” och ”OK” tar oss sen vidare i diskografin och närmar sig den lite snällare svarta skivan (Eller ”Freak Kitchen” som den ofta kallas). Även dessa två tycker jag är riktigt trevliga att lyssna till men det är med skivans klart bästa spår därefter, ”Honey, You’re a Nazi”, som det tänder till rejält! Ett taggigt riff, en fräsande refräng och ett hejdlöst sväng för mina tankar återigen till den tidiga delen i bandets backkatalog.
Andra halvan av skivan är inte lika spännande men fortsätter att bjuda på ett gott sväng där den svarta skivan ofta får stå som referenspunkt som i tillexempel ”The Smell of Time” och ”Do Not Disturb”.

Det går inte att tycka illa om Freak Kitchens egensinniga hårdrock för trots att jag tycker att topparna är för få på ”Land of the Freaks” så är dalarna aldrig djupare än att man rycks med och njuter av musiken. Skivan bjuder även in till vidare lyssning i framtiden för då jag i början faktiskt kände mig lite smått besviken så känner jag nu att musiken växer och utvecklas allt efter som och min uppfattning ändras hela tiden till det mer positiva. Att recensera en skiva med Freak Kitchen är ruggigt svårt då dom är ensamma om att låta som dom låter och dom gör aldrig en dålig låt så det finns egentligen ingenting att klaga på. Så låt oss istället bara konstatera att ”Land of the Freaks” inte kommer att göra något fan av bandet besviken.

Betyg 7/10