7. Irish rain
8. Northbound
9. Ragnarok
10. Morgenland
11. The holy bond
12. Fröya's theme

Efter 10 år i Thearte of Tragedy, 1993-2003, slutade Liv Kristine Espenaes (numera med tillägget Krull i efternamnet) och bildade Leaves’ Eyes tillsammans med samtliga dåvarande medlemmar i bandet Atrocity; Atrocity är för övrigt fortfarande aktiva, nu med Liv Kristine som medsångerska. Leave’s Eyes fick mycket fin kritik för sina två första studioalster, ”Lovelorn” som kom 2004 och ”Vinland Saga” ett år senare, nu ytterligare fyra år senare släpps platta nummer tre. Titlen är ”Njord” och nya i bandet är bassisten Alla Fedynitch och trummisen Chris "Seven" Antonopolous – båda återfinns naturligtvis också i Atrocit.

”Njord” är också titeln på plattans första spår och den tillsammans med andra låten ”My destiny” – också släppt på EP - tillhör de två absolut bästa i den 12 låtar långa låtlistan. ”Njord” är av traditionell Leaves’ Eyes stuk medan den senare är lite hårdare med ett gitarriff som sätter sig mellan hammaren och städet. Liv Kristine sjunger naturligtvis helt fantastiskt men Alexander Krulls(gitarr, sång) kakmonster-growl kunde vi varit utan. Det är så tamt att det knappt skrämmer en mörkerrädd 4-åring som just sett Gremlins förvandlas till något mindre mysigt. Tyvärr går resten av albumet lite på tomgång, jag kommer hela tiden på mig med att undra hur förra låten lät så det är med andra ord inget av dessa som sticker ut. Förutom då Simon & Garfunkels gamla slagdänga ”Scarborough Fair” som andas kvalitét och som bandet faktiskt tolkat anständigt. Jag skriver ”faktiskt” eftersom covers inte är det som någon vill se på en platta med ett band som haft fyra år på sig att komponera eget material. Jag tycker också att plattan är lite överproducerad med alldeles för mycket stråkar och för få bra melodier, här finns heller inga refränger som sätter sig efter några spelningar. Jämför man med de två tidigare skivorna så saknas den luft som man tillät i många fler låtar än här. Och så detta j*kla kakmonster.... Det slipper vi fakiskt höra i den vackra balladen ”Morgenland” som också sticker ut lite. Därefter kan en lyssnare också reagera positivt på ’The Holy Bond’ där Liv Kristine tonar ner sopranotonerna något.

Jag måste erkänna att jag blev ganska charmad av Vinland Saga men att ”Njord” tyvärr mest får tiden att gå. Gothic Opera Metal är kanske inte den hetaste genren just nu men en bra platta är alltid en bra platta men tyvärr inte i detta fallet.

Betyg 5/10

Joachim Hansson