Ray Alder - Sång
Nick van Dyk - Gitarr, Keyboards
Bernie Versailles - Gitarr
Sean Andrews - Bas
Greg Hosharian - Keyboards
Chris Quirarte – Trummor

Då var den här, Redemption`s nya platta som undertecknat haft stora förväntningar på. Och till min stora belåtenhet dröjer det endast en genomlyssning för att dessa skulle infrias. Progressive metal i klass med Dream Theater då dessa presterar sina bättre släpp. Fates Warning sångaren tillika Redemption`s ger åter ett gediget intryck med sin mollaktiga framtoning som också framhävs musikaliskt på albumet, undantaget sista elvaminutersspåret då med titeln ”Love Kills Us All/Life In One Day” vilket håller en lite positivare anda om än en episk sådan.

Liksom Paradise Lost på sin senaste använder herrarna här sig av sjusträngade gitarrer och nog känns det ge ytterligare en dimension på en annars så ypperligt gitarrspel med sitt driv, massiva tyngd och härliga riff, lyssna bara på ”Leviathan Rising”. Gruppen mera melodiska sida visas med låtar som “Black and White World”, ” What Will You Say” och kanske framförallt den längre ” Keep Breathing”. Och så kommer konstellationen som den progressive metal-älskaren bara har haft som en våt dröm , James Labrie gästsjunger och nog hörs det alltid att grupperna har mycket musikaliskt gemensamt. Skapelsen heter ” Another Day Dies” och jo det låter en hel del DT J. En orgie i blytunga gitarrer kommer med ” Fistful Of Sand” och en mer symfonisk vinkling där keyboards får större plats presenteras i och med ” Walls”. Produktionen från Tommy Hansen(Jailhouse Studios) och Nick van Dyk levereras med fingertoppkänsla och det svenska ordet lagom kommer väl till pass angående de olika instrumentens samt det vokala`s framtoning.

Nu vill jag bara få tillfälle att få beskåda herrarna live, gärna på hemmaplan och varför inte på en av våra stora metal - festivaler.

8,5/10