6. Too Much
7. Fortune & Fame
8. Superman
9. You
10. Champagne, Chicks & Rock N Rol
l

Svensk sleaze och glam har ju varit på stark frammarsch den sista tiden även om den kan tyckas ha tunnats av en del det sista. Ändring på den trenden kan kanske ett gäng västsvenskar med ett bandnamn som förpliktigar råda bot på? Egentligen är det lite synd att bunta ihop Mama Kin med den övriga svenska glamscenen för de vill vara mer rock’n’roll än gemene glamband men faller då och då in i Pioson och Mötley Crüe-fåran vilket gör att de får finna sig i min genreindelning. Jag kan ju i och för sig bara gissa att de hellre vill vara ett rockband men helt säker kan jag ju inte vara såklart. Men man kan höra på de Kiss och Thin Lizzy-partier som far förbi att det finns hopp även för de här grabbarna och när dom dessutom emellanåt klär sina kreationer i en actionrock signerad sentida The Hellacopters så blir det än mer njutbart. Men det som tilltalar mig allra mest är de tillfällena Def Leppards åttiotalsmaterial får stå som ljudförebild.

Totalt sett pratar vi alltså om en riffig åttiotalshårdrock med en polerad produktion på bandets debut ”In the City”. Attityden drar mer åt Sunset Strip än någon engelsk industristad men soundmässigt pendlar det där emellan. Men tyvärr är det ju så, och det är inte bandets fel egentligen, att allting känns väldigt klichéfyllt. Alla textrader med anspelningar på sex, den kaxiga attityden, de enkla men effektiva riffen, ja allt har ju redan gjorts flera gånger tidigare och då bättre. Första singeln gick dock tydligen direkt upp på tjugosjätte plats på svenska singellistan så något rätt måste nog grabbarna ha gjort och kommer inte radiokanaler som Rockklassiker och Bandit att plocka upp denna platta så skulle jag bli rejält förvånad. Personligen har jag lite svårt för denna genre men kan finna njutning i det sväng bandet får till men även känna avsky inför den förpackningen musiken kommer i.

Betyg: 5/10