7. Quartz
8. It My Heart Were a Ball it Would Roll Uphill
9. It's Not Your Fault
10. The Memory Of Water
11. This Is the 21st Century
12. Cannibal Surf Babe

Jag har aldrig varit något stort Marillion-fan. Visst har jag gett dom mer än en chans och flera album tycker jag är helt okay men den berömda polletten har inte trillat ner hos mig. Det är lite därför jag var nyfiken på bandets nya giv, ”Less is More”, för här har bandets medlemmar själva valt ut sina favoriter och arrangerat om dem till mer avskalade akustiska skapelser. Jag är nämligen svag för det akustiska formatet och tänkte en stilla tanke att detta kan ju passa både mig och Marillion. Tyvärr är det inte så och tyvärr är det inte så att mindre är mer. Inte i detta fall i alla fall. Bandet har klätt av sina skapelser till i många fall oigenkännlighet och allt har fått en väldigt minimalistisk och intim infallsvinkel. Det är lågmält och finstämt men jag hittar varken nerv eller något som kan gripa tag i mig. De välfärgade ljudlandskap bandet kan måla upp i vanliga fall framstår nu mer som ett välansat kalhygge där endast de viktigaste beståndsdelarna för att landskapet skall kunna återhämta sig låts finnas kvar. Detta gör att lyssningen blir väldigt sövande och i mångt rent ut sagt tråkig. Jag kan dock förstå om ett inbitet Marillion-fan kan hitta njutning i detta för bandet är på tårna och spelar ruggigt bra och dom har verkligen lyckats att omarbeta sina låtar till det enklare formatet. Problemet som jag ser det är att mycket av det som gjorde att jag uppskattade en del av låtarna innan är nu borta och kvar finns bara de mest bärande bitarna.

Detta är nog mer en skiva för de mest inbitna fansen som sagt för någon bra inkörningsport till bandets musik var det inte tyvärr. Synd för initiativet är klart intressant.

Betyg: 5/10