Det är
nästan exakt ett år sedan Shadow Gallerys sångare, Mike
Baker, gick ur tiden (1963-09-02 – 2008-10-29 r.i.p.). Jag
var vid det tillfället helt övertygad att bandet skulle
lägga instrumenten på hyllan, i alla fall bandnamnet, men
här är de tillbaka med sin nye sångare Brian Ashland. Han
blev i konkurrens med många sökanden utvald att försöka axla
sin föregångares gyllene mantel. Det är aldrig lätt att ta
över efter en så uppskattad sångare som dessutom hanterat
mikrofonen på samtliga fem tidigare alster. Förutom Mike
Baker saknas klaviaturspelaren Chris Ingles som tydligen
valt att hoppa av. Hittills har ju Shadow Gallery enbart
varit ett studioprojekt, mig veterligt har de aldrig spelat
live. Dock fanns sådana planer i samband med albumet Tyranny.
Vi kan väl hoppas att med nytt folk i line-up’en kommer
samtal om turnéer i gång igen.
Tyvärr fick
jag inget promomaterial med nya plattan Digial Ghosts och
det satte lite krokben för mig i början. Eftersom jag var
väldigt nyfiken på sångarinsatsen så koncentrerade jag mig
mycket på det inledningsvis men var efter en stund helt
förvirrad. Brian Ashlands sång rena kameleontframträdandet,
här fanns sång som ibland lät som en rensjungande Udo
Dirkschneider(Accept) och ibland som Geoff Tate (Queensryche).
Jag kände mig tvingad att reda ut detta och efter att ha
fått tag på promomaterialet från InsideOut konstaterade jag
att det listas tre gästsångare; Ralf Scheepers (Primal Fear)
på ett spår och Clay Burton (Suspyre) som tillsammans med
bandets bassist, Carl Cadden-James, delar på sången på
albumets andra låt ’Venom’. Efter detta klargörande kan jag
nu meddela att sången är lysande från öppningslåten ’With
Honor’ till plattans sista och bästa spår, ’Haunted’.
Lysande från alla inblandade vokalister med andra ord.
Shadow
Gallery tillhör ju samma stamträd som Dream Theater och
Symphony X men till skillnad mot dessa koncentrerar de sig
mer på melodi och stämsång i stället för (ibland överdrivet)
långa skalövningar. Ändock ska ni vara klara över att detta
gäng inte är några dunungar på sina respektive instrument
och med bara sju spår med en snittid på åtta minuter finns
här långa instrumentala partier. Joe Nevolo som trummat på
några av de senaste utgåvorna finns endast listad på två
låtar här och multiinstrumentalisten Gary Wehrkamp på
resterande. Gary spelar också gitarr, bas och keyboard med
bravur.
Soundet
känns lite hårdare och tyngre än vad vi tidigare erbjudits
men det luftiga och pompösa finns ändå där. Överallt hittas
vibbar av Queen, Rush, Queensryche, Dream Theater och även
Styx. Det jag saknar lite på sångsidan är kanske den högre
oktav där Mike Baker verkligen imponerade på sin tid.
Låtarna är komplext uppbyggda med taktbyten, acapellasång,
solon och massor av härlig körsång. Trots detta är albumet
ganska lättillgänglig men fortfarande efter minst 15
genomlyssningar får jag nya ’fan-va-fräckt’ upplevelser.
Om ni tänker
skaffa denna plattan – vilket jag rekommenderar – tycker jag
att ni ska inhandla den limiterade utgåvan. Där finns
ytterligare fyra låtar varav två med Mike Baker på sång.