Straight As An Arrow
Til They Take My Wings
Take This Air
Afraid Of The Dark
This Don't Look Like Love To Me
To Sing A Lullabye (Immy's Song)

Grimmstine är ett nytt projekt vars kärna består av sångaren Steve Grimmet och gitarristen Steve Stine, och de slog helt enkelt ihop sina efternamn när de skulle döpa sitt nya band. Musikaliskt har vi här några killar som spelar metal i andan av band som (nyare) Saxon, Wolf och Blind Guardian och liknande. Steve Grimmet har ett förflutet i grupper som Grim Reaper och Lionheart.

Skivan öppnar med ett litet akustiskt intro för att sedan övergå till lite mer elektriska tongångar. Sångaren har en mäktig stämma i mellanregistret och jag faller direkt för låten ”To catch a killer” som har ett händelserikt arrangemang låten igenom. Det är välspelad metal av högsta klass! Andra okej låtar är ”It´s over” , ”911”och ”Supernatural”.

Det som skivan annars saknar mest är minnesvärda refränger och hooks. Det låter välspelat och välsjunget men inte särskilt intressant och minnesvärt, som sagt. Förutom ovannämnda låtar finns inte mycket av värde trots den generösa låtmängden på skivan. Deras styrka ligger dock i de lite snabbare låtarna där sångaren får ryta i lite, för när han sjunger lugnare partier låter det inte riktigt lika övertygande i mina öron. Undantaget är avslutande akustiska låten ”Lullaby” – den påminner om en gammal 70-tals låt som jag till mitt stora förtret inte kan komma på vilken. Hur som helst är det ett fint stycke musik och väl framfört på alla sätt.

Sammantaget kan man väl säga att Grimmstine får slipa mer på sina låtar om de ska bli några klassiker av dem. Betyget blir ändå godkänt för att de har rösten och musikaliteten!

5,5 / 10