6. Questions (It's About Time)
7. You Can't Take Anything
8. Lying
9. The Western World
10. That's What You Do
11. Dust in the Wind

Mastedon, icke att förväxla med de progressiva metallarna i Mastodon, har gjort comeback och detta är mitt första möte med bandet och dess musik. Bakom namnet står John Elefante med ett förflutet i bland annat Kansas och förutom lite uppdrag som producent åt kristna akter som tillexempel Petra så har han släppt tre soloalbum som blivit rosade. Tydligen har även Mastedons två tidigare album "It’s a Jungle Out There" (1989) och "Lofcaudio", som kom ett år senare, blivit små kultklassiker i vissa kretsar och jag kan i viss mån förstå det för låter dom lika intressant som denna comebackplatta så kan det vara nog så intressant att kolla upp dem.
Jag är i vanliga fall inte mycket för denna typ av melodisk rock/AOR men faktum är att ibland så springer jag på verk som lockar med tillräckligt bra och varierat material för att jag skall stanna upp en stund och lyssna. Mastedons tredje album, enkelt betitlat ”3”, är en sådan stund. Skivans två stöttepelare stavas starkt gitarrspel och stora refränger som framförs i massiva stämkörer. Det senare brukar få mig att rygga tillbaka men då refrängerna är tillräckligt varierade och medryckande så gör det ingenting.
Till sin hjälp att framföra musiken med den välpolerade ljudbilden har Elefante, som på tidigare album, sin bror Dino men på denna comeback hittar vi även bland annat Dave Amato (REO Speedwagon) och Kerry Livgren (Kansas). Just Livgrens gitarrspel glöder emellanåt ordentligt och tillsammans med John Elefantes röst bidrar dom till orsaken till att jag uppskattar denna skiva. Elefantes röst känns som en mix mellan Lou Gramm (Foreigner) och Paul Rodgers (Free, Bad Company) glansdagar men även tillräckligt egen för att inte kännas som en kopia. Han har en rik röst som är både djup samt melodisk och passar ypperligt till låtar som upptemporöckaren "Water Into Wine (Fassa Rokka)", Foreigner-poppiga ”You Can’t Take Anything” och Boston-osande "Lying".
Allra bäst lyckas bandet dock i “One Day Down by the Lake (See You Real Soon)” där soundet och musiken för en stund förvandlas till småproggig sjuttiotalsrock och här får musikerna leka lite hur dom vill inom de ramar som bandledaren satt upp vilket är oerhört kul. Sen skadar det ju inte att dom ibland slänger in ett och annat classic rock-riff i låtar som just nämnda "Water Into Wine (Fassa Rokka)" och ”The Western World” vilket bara samlar plus i min bok.

För att vara ett album som lätt kvalar in i AOR-genren så tycker jag det låter oerhört bra om Mastedons comeback. Visst finns här låtar som jag definitivt inte står ut med och låter ”skip”-knappen jobba hårt på men överlag är detta en trevlig stunds lyssning även om jag efter en genomlyssning får småkrämpor och måste lyssna på något hårdare och kantigare.