7.No return 9:44
8.Autostrada 6:32
9.Lifeprints 5:51

Stefan Damicolas: Guitars, lead vocals, keyboards
Gunnar Maxén: Bass, keyboards, harmony vocals
Max Bergman: Drums, percussion

Ibland när man får tag på en riktigt bra platta med en tidigare outforskad grupp känns det helt nödvändigt att omgående utforska den tidigare diskografin. Så blev fallet för undertecknad när jag i fjol fick mig ”Brother Ape – III”  tillsänd för recension. Tyvärr hade jag av tidsbrist ingen möjlighet att lyssna in mig på de tidigare alstren innan jag skrev min recension, (som för övrigt finns att läsa på denna sida under 2008 års recensioner) men de två föregående plattorna inhandlades tämligen omgående.

Denna första kontakt med Brother Ape hade gjort mig mycket positivt inställd till bandet efter att ha sträcklyssnat på den då nysläppta plattan, och denna känsla förstärktes ytterligare efter att ha satt mig in deras backkatalog. Framförallt var det bandets andra platta ”Shangri-la” som ytterligare befäste det stora intresse som jag fått för gruppen.

När så nya plattan ”Turbulence” ramlade ner i brevlådan härom veckan blev jag först lite handlingsförlamad, för hur skulle jag på ett objektivt sätt kunna återge denna nya plattas för/nackdelar på ett bra sätt. Ganska snart kom jag dock fram till att jag vare sig kunde eller ville vara objektiv, utan att jag bara tänkte återge mina egna högst personliga tankar och känslor.

I vårt avlånga land har vi i mitt tycke, extremt många bra och skickliga musiker/band. Grupper som Flower Kings, Ritual, Freak Kitchen, Anekdoten, Pain of Salvation och Opeth har i många år varit stora favoriter, medan lite nyare bekantskaper som Moon Safari, Simon Says, Wonderland, Manimal mfl, ytterligare förstärkt intresset för högkvalitativ svensk progressiv musik. Kan dock bara konstatera att jag inte har hittat något mer band som ens kommer i närheten av hur Brother Ape låter!!

För den oinvigde Brother Ape-lyssnaren är det otroligt svårt att beskriva hur deras intrikata och välspelade musik låter. Killarna i bandet har ett långt förflutet som musiker, där Stefan Damicolas i slutet av 70-talet hade det Sabbath /Purple/Zeppelin –inspirerade bandet Abduhlas Profeter. Man spelade redan på 80-talet ihop under namnet Little Orchestra, och har via prog/symf och jazz/fusion -inspirerade perioder hittat sin egen nisch inom den progressiva musiken då man har tagit tillvara på många influenser från tidigare nämnda genrer. I denna smältdegel av musikaliska influenser har killarna i bandet skapat något helt unikt, och som inte låter som något annat jag hört.

Stefan Damicolas har en ljus ganska mjuk och lite ”späd” röst som ger Brother Ape ett genast igenkännbart sound. Hans gitarrspel är mycket varierat och tekniskt skickligt, och i kombination med Gunnar Maxéns basspel blir det i en del partier rejält kraftfullt och intensivt. Hans sologitarrspel tilltalar mig än mer, då det i kombination med det ibland bitvis tunga har en känsla, ton och frasering som är sagolik. I vissa partier är det så vackert att man nästan blir gråtfärdig och man vill inte att det någonsin ska ta slut.

Nämnde Gunnar Maxén har i kombination med Max Bergman på trummor vidareutvecklat det patenterade Brother Ape-svänget, som mycket bygger på Gunnars tunga men ändå varierade basspel och Max intensiva och mycket tekniskt skickliga trumspel. Detta typiska komp har för varje platta blivit mer och mer markant, och det ger även det bandet ett eget uttryck och signum, och känns i vissa partier närmast ”house” eller ”drum/bass”-inspirerat. Helt klart är att det svänger fruktulöst och att det är klart beroendeframkallande. Gunnar har sedan förra plattan även växt som keyboardist, och är i mitt tycke även en fullfjädrad tangentdomptör. Tyvärr har man sedan Peter Dahlström hoppade av bandet efter första plattan inte haft någon live-keyboardist, vilket har gjort att liveframträdandena länge har lyst med sin frånvaro. Detta måste det omedelbart bli ändring på, då detta underbart grymma band måste få avnjutas live!

Sedan förra plattan har Stefan, som skriver all text och musik utvecklat sina låtskrivartalanger ytterligare, och han har skapat en ytterst variationsrik kompott av låtar. En av Stefans största egenskaper som kompositör är nog hans förmåga att skriva låtar som är så olika till sin karaktär, känslouttryck och intensitet. Likväl blir samtliga spår lika intressanta ur lyssningssynpunkt då de förmedlar en så bred palett av musikaliska uttryck. Ett spår kan vara fartfyllt och tungt, men samtidigt vackert och utforskade, detta samtidigt utan att låten känns det minsta splittrad. Jämfört med sina föregångare är låtarna överlag längre och något mer progressiva vilket naturligtvis tilltalar en gammal progfreak som undertecknad. Detta sammantaget vittnar om en låtskrivartalang av guds nåde, och som i kombination med Gunnar Maxéns superba produktion gör ”Turbulence” till ett musikaliskt mästerverk, väl i klass med ”III” och den fullkomligt sagolika plattan ”Shangri-la”. För de som ännu inte haft förmånen att stifta bekantskap med detta ljuvliga band säger jag bara: Ge bandet en rejäl chans och lyssna noga! Musiken är bitvis mycket komplex och progressiv, men samtidigt så bedövande vacker och variationsrik. Ge inte upp om den inte sätter sig direkt, för jag är fullständigt övertygad om att när du väl får upp öronen för bandet, då är du Brother Ape-såld för tid och evighet!

Backkatalog:

On the other side  (2005)
Shangri-la  (2006)
III  (2008)
Turbulence  (2009)

Jag känner det som en omöjlig uppgift att utse några favoritspår då de varierar från dag till dag beroende på min sinnesstämning, men jag kan definitivt utse Brother Ape – ”Turbulence”, (i hård konkurrens med Manimal – ”The darkest room”), till årets platta alla kategorier!!

10 / 10