6. Lexicon of Extremism
7. Fable
8. You’ve Been Shot
9. Halloween
10. The Emerald Undertow
11. The Game

Jag har hört flera skivor med amerikanerna i den progressiva akten Three (eller 3 för den som vill det) men jag kan i ärlighetens namn inte komma ihåg hur dom låter. Är dom verkligen så ointressanta att jag inte lagt märke till deras musik? Jag får i alla fall inte mer svar av att lyssna på ”nya” skivan ”Revisions” för jag berörs inte för fem öre av deras musik. Egentligen borde jag göra det för dom tillhör den gren av det progressiva trädet som jag uppskattar mest för på samma gren finner vi starka akter som Rush och Coheed and Cambria och i mångt är det med dessa två som Three skall jämföras. Three skiljer sig i och för sig från sina grenkamrater genom att ofta ta en poppigare och enklare resa för att komma till målet i slutet på låten men samtidigt är dom tillräckligt avancerade i instrumenthanteringen för att det inte skall kännas enkelt eller tillrättalagt. På ”Revisions” har bandet valt att på nytt spela in låtar som antingen bara givits ut på demo eller finns med på svåråtkomliga bootlegs. Låtar som fansen uppskattar och skriker efter live men som dom inte kan lyssna på hemma i stereon. Därav anser jag inte att detta är någon ny skiva men att skivan fyller sin plats i bandets backkatalog betvivlar jag inte det minsta.

Det är först när jag börjar lyssna på ”Revisions” som det går upp för mig hur dom låter och jag kan inte påstå att jag blir speciellt överväldigad av det jag hör. Under de elva låtarna som utgör skivans längd så får vi serverat oss smart progressiv rock med en nervig och modern popådra och utan att för den delen anspela på religion av något slag så byggs ett smått spirituellt ljudlandskap upp. Jag kan tycka att detta material har en enklare och mer singer/songwriter-aktig anfallsvinkel än det som jag lyssnat på tidigare med bandet för det känns enklare och mindre proggigt på något sätt även om det som sagt inte är speciellt enkel musik att framföra. Jag kan förstå om fansen gillar flera av dessa låtar live för det är effektiva och allsångsvänliga refränger till inte allt för avancerade låtstrukturer som radas upp vilket förmodligen gör deras livespelningar en aningen lättare att ta sig igenom.

Att likställa Three med ett lite poppigare Coheed and Cambria känns inte allt för avlägset vilket förmodligen beror en hel del på Joey Eppards (vars bror Josh ingått i Cohhed and Cambria) röst som påminner en hel del om Claudio Sanchez i just nämnda band. Dock skiljer sig Three en hel del från sina amerikanska kollegor rent soundmässigt så att endast stanna vid den liknelsen vore fel.

Som inkörsport är nog inte ”Revisions” helt rätt val men å andra sidan har jag som sagt lyssnat på flera skivor med bandet utan att fastna så lättast är nog att bara kasta sig ner i deras skivback och hänge sig tills man fattar poängen musiken. ”Revisions” är hursomhelst ett småtrevligt progressivt popalbum med lite hårdare tendenser som absolut inte skäms för sig men tyvärr har jag fortfarande svårt att förstå grejen med Three och deras musik.