5. Skaro
6. A Glass Half Empty
7. Killing Time
8. Face Your Demons
9. The Space Between
10. Powers that Be

Ibland blir jag inte riktigt klok på mina recensentkollegor ute i Europa. Inför min egen recension på engelska Vendettas nya skiva ”Heretic Nation” så surfade jag runt lite på nätet och av ren nyfikenhet kollade in vad andra tycker om skivan. Döm om min förvåning när jag i princip bara hittar positiva och ibland på gränsen till idoldyrkande recensioner. Själv hittar jag ingenting som skulle kunna få mitt blodtryck att gå upp av ren upphetsning. Detta är bandets andra giv och hur bandledaren, tillika gitarrist och sångare, Edward Box kan få så många superlativ kastade över sig förstår jag inte heller. Vendetta spelar inte mycket mer än klassisk brittisk heavy metal som flörtar med så väl Iron Maiden och Judas Priest som Thin Lizzy och Saxon men lever inte upp till sina förebilder speciellt mycket. Ibland lyckas dom helt okay som tillexempel i skönt gungande ”My Revelation” men annars är det mest ett könlöst riffande där varken melodier eller refränger klarar av att ens närma sig någon högre klass.

Deras ansats att skapa driven och melodirik Iron Maiden/Saxon-liknande metal är beundransvärd men slutar snarare i ett svidande magplask än i en graciös piruett. Låt efter låt maler på med det ena trötta riffet efter det andra och de gånger gitarr nummer två ger sig på lite melodislingor så höjs intressefaktorn men aldrig tillräckligt för att kunna lyfta låten från att kraschlanda.

“Heretic Nation” är inte direkt jättedålig för det finns några trevliga passager och jag kan förmodligen smådigga varje låt var för sig men som helhet är skivan inte mycket mer än en intetsägande gäspning som knappast kommer röra upp något större dammoln mer än i de mest inbitna true metal-kretsarna.

4/10