Wastescape - Mourning Shadow - EP (A Vril-Ya Records Production)

1. Mourning Shadow
2. Silent Watcher
3. Silent One
4. Wastescape
5. Mannequin

Vissa recensioner är svårare än andra. Som denna tillexempel. Jag vet vad jag tycker om det jag hör men hur fasen skall jag kunna beskriva musiken för den oinvigde? För Växjös egna Wastescape är förmodligen det den bästa recensionen de kan få och ett bevis på att de skapat något eget men jag får nog ändå försöka ge mig i kast med en beskrivning trots allt. Det de serverar oss på denna fem låtar långa EP drar åt det smågotiska hållet med både skrämmande och romantiska tongångar som färgpaljett till ljudlandskapet. De hittar oftast ett riff och en melodi som sen får dominera låten och få utsvävningar får plats. Hade produktionen skruvats till lite så gitarrerna fått ett fetare och tyngre sound så hade jag utan tvekan även tagit med doom i min beskrivning men ljudet känns för tunt för min del för att kunna göra det fullt ut.

Jag hade dock velat ha lite mer variation då det går lite i samma tempo hela tiden förutom med undantag av det långa, släpiga, och faktiskt doomiga, spåret ”Mannequin”. På minuskontot finner vi också det faktum att trots att detta känns smått unikt så känns det inte speciellt spännande. Var är de gripande melodierna och de blytunga riffen? Den biten behöver jobbas på och sen hade det inte skadat om sångare Christoffer Karl försökt sig på att leverera sin sång (det drar emellanåt lite åt pratsång faktiskt) med lite med rossel i halsen för det känns lite tamt emellanåt. Hans röst passar in i musiken men jag eftersöker lite mer elakhet från sångarens sida till nästa gång.

Mitt första möte med Wastescape är klart eggande men inte övertygande. Jag hör ett band som trots flera tidigare utgåvor har en hel del att jobba på men som kan, om de får till det, bli riktigt bra till slut.

Betyg: 5/10