6. Public Display of Dismemberment
7. Human Strain
8. Americon
9. Psychopathy Red
10. Playing With Dolls
11. Not of This God

Slayer är ett av de band som hela tiden måste slåss mot sin egen briljans. Med album som “Reign in Blood”, “South of Heaven” och inte minst min egen favorit “Seasons in the Abyss” i bagaget så är det lätt att bli offer för sina egna framgångar. Allt de släpper ifrån sig kommer att jämföras med denna mästerliga trio och detta gör att allt för många blir besvikna var gång ett nytt album hittar ut till skivdiskarna. Men kan man se förbi detta och koncentrera sig på vart bandet står idag så kan man lätt konstatera att Slayer aldrig har släppt ifrån sig ett enda dåligt album. Visst finns det mindre bra alster i katalogen men inget dåligt nog att klassas som just ett dåligt album. Hur som helst gjorde bandet en liten comeback mot fornstora dagar med förra skivan ”Christ Illusion” (2006) och fortsätter i samma spår på nya given ”World Painted Blood”. Låtmaterialet känns överlag lite starkare på ”Christ Illusion” men ”World Painted Blood” är å andra sidan mycket mer varierad vilket berikar på ett helt annat sätt. Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes när Slayer lät så här varierat över en hel skiva senast. Missförstå mig rätt här för Slayer har inte gått och blivit ett proggband för det är fortfarande furiös thrash det handlar om med spår som ”Unit 731”, ”Hate Worldwide” och ”Psychopathy Red” som de starkaste valen. Sen kan man hitta både taktfast Rammstein-riffande som i ”Americon” och anknytningar till punken och ”Undisputed Attitude”-plattan. Men det är i låtarna där bandets ettriga riff och vildsinta solon härjar fritt som variationen kommer till sin rätt. Deras växlingar från tungt riffande till supersnabba melodier och sen vidare till mellantempo är av yppersta klass och visas upp med en självklarhet som vi bara förknippar med Slayer. Bäst tycker jag bandet är när de i tunggungsmonstret ”Beauty Through Order” långsamt (nåja) bygger upp låten med ett olycksbådande riffande för att avsluta allt i ett okontrollerat kaos som endast ett band likt Slayer kan tämja.

Ljudbilden är, trots att den rattats av Greg Fidelman (Metallicas ”Death Magnetic” bland annat), oerhört organisk för att vara Slayer. Man får nästan en bild framför sig hur bandet står tätt ihop inne i studion och lirar in allt live. Dave Lombardos trummorna har fått en ovanligt framträdande roll vilket jag gillar och både Jeff Hanneman och Kerry Kings gitarrspel låter som det brukar – tight, tungt och übersnabbt. Dock dränks Tom Arayas röst emellanåt vilket är lite synd då han faktiskt använder sina vokala resurser på ett mer humant sätt nu än tidigare då han bara skrikit ur sig de diaboliska texterna.

Kort och gott; Slayer är Slayer och få om något band kan idag slå Slayer på fingrarna när det kommer till att snickra ihop brutalt attackerande thrashlåtar. ”World Painted Blood” kommer inte i närheten av fornstora dagar men är trots allt ett sjuhelvetes bra thrashalbum som inte skäms för sig bland sina backkatalogsyskon.