Det här
italienska
bandet under ledning av Giancarlo Erra heter Nosound och inget
kan vara mer felaktigt.
För är det något som bandet
verkligen
har så är det ett eget unikt sound! På den nya plattan (nummer
tre i ordningen sen bandet
bildades
2001) är dessutom detta sound utmejslat på ett sätt som
genomsyrar hela verket.
Man kan lyssna på vilken låt som helst och känna igen stilen
överallt.
Skall man beskriva soundet så
beskrivs det i promo-materialet som
en mix av progressive, ambient och post rock. För den som inte
får några som helst associationer av detta kan man då närmast
göra referenser till Porcupine Tree (men bara de lugna
atmosfär-rika delarna utan metal-inslag) eller varför inte till
det avspända soundet hos det mycket lovande norska bandet
Airbag.
Andra musiker och band man också tänker på är Brian Eno, Pink
Floyd och Sigur Ros.
Men det räcker ändå inte eftersom Nosound verkligen har skapat
sitt eget uttryck.
Man kan säga att bandet tagit till sig den progressiva
rockmusikens förkänsla får stråk-klanger från diverse keyboards
och
mellotroner men istället för klaviaturer så använder bandet nu
en egen stråkkvartett för att få till just dessa klanger.
Sen är stråk-kompet verkligen utstuderat på ett sätt som man
inte är riktigt van vid i den progressiva rocken.
Här dominerar den verkligen och smetar sig över samtliga verk på
plattan.
Upprepningar på upprepningar och gradvisa övergångar till nya
teman. Rytmmässigt är det mycket avspänt
och lågmält
och ofta med enbart komp av cymbaler, då och då ett mer distinkt
trumkomp men oftast helt utan baskaggar. Det är också en total
dominans av akustiska gitarrer, jag tror
faktiskt
att elgitarrer saknas helt (!).
Keyboards i övrigt finns men rätt så sparsmakat och mest som
orgelkomp eller någon enstaka Mellotron-körton i en
melodislinga.
Ganska fascinerande och väldigt stämningsfullt emellanåt. Sången
är effektfull men mycket avslappnad utan några övertoner eller
den intensitet som vi är vana vid i rockmusik
(sångregistret är rent av mycket begränsat hos Giancarlo Erra!).
Nej, detta är något helt annat. Mer meditativ musik än det här
har jag faktiskt inte hört på länge.
Låtarna på plattan är (som redan antytts) väldigt lika varandra
och präglas mer av det avspända soundet än av specifika
melodier.
Men det är verkligen behagligt att lyssna på och tidvis är det
otroligt fina klanger som flyter fram. Min absoluta favorit på
plattan är låt nummer tre
”Tender Claim” som jag tycker är oerhört vacker.
Drömsk på ett sätt som man kan förknippa med det bästa av
t ex
Porcupine Tree, Pink Floyd och Sigur Roos. Här fungerar
stråkkompet alldeles ypperligt och visar hur bra det kan bli med
riktiga stråkar i en sån här låt.
Trumkompet är också så där perfekt avslappnat och känslofullt i
bakgrunden.
Sen avslutas låten av ett tema från en ensam mellotron-körton
(?) som upprepas
och upprepas
och långsamt fasas ut i slutfasen
för att till slut övergå till en mer artificiell synt-ton.
Alltmedan stråkharmonierna och de akustiska gitarrtonerna
finns med i bakgrunden. Fantastiskt vackert!
Skall också säga att den 16 minuter långa avslutningslåten
”Winter will come” når nästan samma höjder. Den har också lite
mer rockigare partier och lite mer utmanande sång.
Skall jag nämna något negativt så får det väl möjligen vara att
soundet kanske har blivit lite väl utstuderat på plattan.
Alltså,
det
har möjligen
gått ut
lite
över variationen.
Kan tänka mig att plattan inte riktigt håller för så mycket mer
än tio genomlyssningar. Efter det kanske man
kan
kanske bli lite trött på den. Och för den rock-intresserade som
vill ha lite ös så är det här definitivt ett felaktigt val.
Men för er som gillar stämningsfull, ja, nästan lite andaktsfull
musik att drömma sig bort med så är det här verkligen ett bra
val.
Alternativ julmusik skulle man rent av kunna säga! Perfekt för
avslappning och meditation. Lägg sedan undan den ett bra tag så
tål den att plockas fram igen om ett år eller så.
www.myspace.com/nosoundnet
www.nosound.net
www.kscopemusic.com/nosound
Betyg: 8 av 10.
Karl-Göran Karlsson
|