När Magna
Carta släpper en gitarrplatta med diverse artister kan du vara
säker på att det rent speltekniskt inte kommer finnas mycket att
anmärka på. Däremot ligger inte låtskrivandet på topp, drygt
hälften av låtarna är skrivna av gitarristen och ljudteknikern
Jeremy Krull, resten av artisterna själva. De spår J Krull har
skrivit känns väldigt mycket som etyder och lider av ett
bedrövligt baskaggeljud. Plastigt och metalliskt som om någon
virat in baspedalen i plastfolie. Synd..
Detta är
en platta som säkert medverkande artister skulle kunna ha med
sig på sina gitarr-kliniks och dela ut gratis. För det är
ungefär så det låter; bas, trummor och kompgitarr inspelade i
förväg, sedan ivägskickat på email till artisterna för pålägg av
solo. Med vissa undantag.
Självklart
är det glänsande gitarrspel vi får höra, men det är inte
speciallt engagerande för det. Det är tung och hård musik genom
hela plattan även om flera av låtarna har lugnare partier,
ibland med akustisk gitarr, ibland med en vilsekommen jazzdito.
Svenskarna Ola Frenning (ex Soilwork) och Christofer Malmström (Darkane)
framför en låt skriven av den senare och här känns det mer som
ett spår som skulle kunnat finnas med på en ”riktig” platta.
Detta är en av de få låtar jag kommer att stoppa in i min
mp3-spelare ifrån detta alster.
Galningen/geniet Devin Townsend (Strapping Young Lad) bidrar
också med en egenhändigt skriven låt. Har han tänkt att göra en
parodi på resten av kollegorna får han räknas som ett geni, är
det allvarligt menat måste han dock förklaras galen. Det handlar
nämligen om shredding i 260 sekunder, ibland i 500bpm tempo. Ett
annat spår jag gärna spelar flera gånger är Ron Thal’s(Guns N’
Roses) bidrag som med en lite lugnare approach (med undantag)
sticker ut från de övriga.
Som jag
nämnde i inledningen saknas här verkligen inte ett teknisk
utförande, fast det hela blir till slut en ekvilibrism mellan
det fantastiska och det absurda. Som helhet är plattan en 60
minuters pina av gitarrsolon men låt för låt kan man faktiskt
stå ut. Kanske till och med imponeras och det är väl tanken
bakom denna produktion.
Betyg
3,5/10
Joachim
Hansson
|