|
Miosis
bildades i Göteborg sent sommaren 2005, och hade redan från
början en vilja att framföra en musik som var både känslosam och
komplex. Efter att ha gett ut en självfinansierad EP kallad
”Konvolut” -2007, som för övrigt fick riktigt bra
recensioner i olika fanzines, påbörjades arbetet med första
fullängdaren. Killarna i Miosis har länge varit fans av
melankoliska band som: Radiohead etc, men har hela tiden även
haft siktet inställt på hårdare progressiva akter som: Tool,
Mars Volta och Isis. Således landade Miosis – ”Albedo
adaptation” i brevlådan härom veckan och har därefter
snurrat många varv i spelaren.
Det som
skiljer Miosis från många band inom genren är nog framförallt
att deras musik inte i första hand bygger på ett så musikaliskt
avancerat instrumenthantverk som möjligt, utan snarare på
samspelet mellan de olika musikerna i bandet. Tyvärr har
alldeles för många band helt ”snöat” in på att bara lira
avancerat och svårtillgängligt och blir tillslut ganska
ointressanta att lyssna på när man har slutat att bländas av
alla teknikaliteter och finner att det är ganska skralt med de
musikaliska ideérna, och det instrumentala bländverket snarare
är en täckmantel för att dölja de i grunden ganska ointressanta
kompositionerna. Miosis har däremot, genom sin musik öppnat nya
tämligen outforskade musikaliska vägar inom den svenska
progressiva musiken, vilket känns både nydanande och väldigt
befriande. Därmed inte något negativt sagt om Miosis egna
musikaliska färdigheter, som faktiskt ligger klart i nivå med
tidigare nämnda teknikfantomer.
”Albedo
adaptation” ska genast sägas, är ingen lätt platta att ta till
sig, då den är mycket komplex i sitt musikaliska tonspråk.
Musiken bygger på ett väldigt suggestivt riffande, som ligger
som en massiv grund att sedan brodera ut i kring. Emellanåt
känner jag det som om låtarna flyter ihop lite grann då de är
ganska likartade i sin karaktär, men de skapar ändå en väldigt
intrikat och suggestiv helhet som är mycket tilltalande. Mattias
Axelsson har en mycket intensiv och aggressiv spelstil på sina
trummor, och som tillsammans med Mikael Mangs Edvardssons
basspel till stor del bidrar till den känslofyllda stämning som
musiken förmedlar. Herrar Henrik Von Harten och Mårten Bergkvist
levererar massiva ljudlandskap med sina gitarrer och allt ramas
in av den många gånger ganska så ödesmättade lyriken framförd av
sångaren Erik Skoglund.
Låtarna
är, som tidigare sagts, ganska så lika när det gäller intensitet
och tonspråk, medan det däremot i själva låtarna är ganska stora
kontraster mellan de lugnare mer finstämda partierna, som bryter
av mot det tunga riffandet. Det har varit svårt att plocka ut
några enstaka favoritspår, då samtliga spår förmedlar en egen
känsla och identitet, men en låt som ändå snurrat lite extra i
spelaren är: Our floods, som med sitt intensiva trumspel och
massiva driv har satt sig extra hårt fast i mitt musikaliska
medvetande.
Plattan är
inspelad i: Belly of the whale-studios i Göteborg, och är
producerad av Miosis och Carlos Sepulveda. Plattan har ett helt
ok ljud, men jag känner ändå att det utmärkta trumspelet hade
fått ett ytterliggare lyft med ett bättre trumljud, då speciellt
virvelkaggen låter lite ”burkig” emellanåt, vilket känns synd på
en i övrigt utmärkt produktion.
Efter att
ha lyssnat på plattan i ett par veckor kan jag bara konstatera
att killarna i Miosis har presterat ett mycket välljudande
album, som det som sagt tog mig ganska så lång tid att få grepp
på, men som ändå sitter kvar och ger mig klar mersmak. Hoppas nu
bara att vi i Garf kan ge Miosis chansen att visa upp sig snart
på något kommande arrangemang, för live måste detta bli kanon.
www.miosis.se
www.myspace.com/miosisband
7,5 / 10
Staffan
Vässmar
|
|