06 Pride
07 Walking mat
08 Tonight
09 Dead of the night
10 Comfort zone
11 Evil man

Det tar faktiskt upptill halvdussinet lyssningar innan nordirländska The Answers hett efterlängtade uppföljare till sensationella debuten “Rise” (2006) sätter sig. Förväntningarna är naturligtvis skyhöga, och varför skulle de inte det när förelöparen översteg imponerande 100 000 sålda exemplar?

Receptet är detsamma som sist. Inledningen med tre rivjärn från den bluesiga hårdrockens vagga – lika delar Free och Led Zeppelin – sätter genast trenden och bandet låter lika angeläget och energiskt som de gjorde på ”Rise”. Genomslagskraften är i och för sig inte lika överväldigande den här gången, men å andra sidan befäster de nu en identitet. Och som de gör det. ”Demon eyes” och ”Too far gone” är ett par adrenalinstinna dragåsnor med syftet att kicka igång festiviteterna. ”On and on” är en singel i samma anda som föregångarens ”Into the gutter”, och redan nu står det utom allt rimligt tvivel att de menar allvar.

Det känns lite grann som när jag bekantade mig med Thunder i början av 1990-talet. Trots klara influenser finns nämligen en egen starkt pulserande ådra. Denna framträder som tydligast när de drar ner på tempot något, dock alltid med bibehållet tryck. Det är även då The Answer är som bäst. Med ”Pride” plockar nordirländarna rent av fjädrarna av Atlantas svarta kråkor och i ”Why´d you change you mind” dväljs en sagolik dynamik.

Dessutom är skivan oerhört välkomponerad beträffande låtordningen. Varje stycke har funnit sin rätta position och fyller en funktion i verket som helhet. Om jag skall nämna något som jag inte kan hylla utan förbehåll så får det bli de snabba låtarna. I den avdelningen är faktiskt föregångarens bättre, men de är å andra sidan grymma. Om du tycker att tidigare nämnda The Black Crowes har jammat vilse, och har sökt ett flygfärdigt alternativ till dem, så har du svaret här.