07. Valerie (the truth is in your eyes)
08. A scene in reply
09. Changes
10. Surrender your soul
11. Dancer
12. I'd die for your

Sångaren Michael Kiske kommer förmodligen alltid att förknippas med Helloweens framgångsrika ”sju nycklar”-plattor från 1987 respektive 1988. Personligen föredrar jag dock de tempomässigt mer sansade Place Vendome-skivorna. Hans röst blir i mitt tycke då mer nyanserad och uttrycksfull än när han medelst syrefattigt pipande försöker sjunga i kapp med hisnande snabba melodislingor.

Med specialskrivet material från kompositörer som Torsti Spoof (Leverage), Ronny Milianowicz (Saint Deamon och Primal Fear), Robert Säll (Work of Art), samt Magnus Karlsson (Bob Catley, Allen/Lande, m.fl.), är det inte svårt att gissa vilken musikalisk riktning Place Vendomes andra platta tar. Och ”Streets of Fire” är precis vad alla som gillade debuten från 2005 har önskat sig: refrängstark rockmusik mer besläktad med amerikanska AOR-legender som Journey och Toto än med tysk höghastighetsmetall.

Med ovanstående sagt vill jag dock inte påstå att materialet låter som Journey och Toto. Robert Säll har förvisso komponerat ”Valerie”, en låt som Lukathers anhang (eller varför inte nyligen återförenade Balance?) hade varit stolta över, men huvudsakligen rör vi oss i modern melodiös finsk terräng. Band som Brother Firetribe och Leverage, båda med två album i baggaget, ligger närmare till hands.

Men, precis som med de finländska referenserna, brottas Place Vendome i en lite för trång trikå. Såväl produktion som komp är snyggt och välgjort, men ack så alldagligt – faktum är att schlagervarningen blinkar till i ett par av spåren. Jag vill dock inte med denna anmärkning påstå att lyssningsvärdet skulle bli alltför lidande för det. Variationen i stil och kvaliteten på de bästa spåren gör detta till en klart rekommendabel skiva ändå.