Alanis
Morissette-influerad poppig rock – så skulle jag vilja beskriva
amerikanska Joyfocus tredje oberoende skivsläpp. Som alltid när
man liknar en artist vid en annan är man ute på tunn is, och
möjligen skulle någon hävda att kanadensiskan har fler strängar
på sin lyra än denna religiösa duo. Korrekt, men mixen av pop,
enstaka tyngre gitarriff, akustiska gitarrer och piano mot en
fond av stela, emellanåt programmerade, rytmer samt
sångerskornas allvarsamma vardagsrealism ger ändå fler
kopplingar än skillnader.
Öppningsspåret ”Audrey is dead” är väl kanske det tydligaste och
bästa exemplet på min liknelse. Sångerskan Holly Joy sjunger en
berättande text med stark inlevelse medan hennes bandkamrat,
multiinstrumentalisten tillika låt- och ljudbildsskaparen Rikk
Currence, svarar för en kantig men ändå strömlinjeformad power
pop stänkare som klippt och skuren för radions P4. Och på det
spåret är det. Sällan uppseendeväckande, men ändå samtidigt
tillräckligt trevligt för att få puttra på där i bakgrunden.
Upprepade
genomlyssningar avslöjar en samling genomarbetade men samtidigt
alldagliga sånger. Att de valt att tolka Eurythmics-klassikern
är måhända ett uttryck för vad de önskar bli förknippade med.
Men i så fall måste något mer personligt framträda på nästa
album.
www.myspace.com/joyfocus
www.joyfocus.com
Betyg:
5/10
Jukka
Paananen
|