4. Fool
5. Moon
6. Beautiful
7. Open Your Eyes
8. Maybe
9. Flow

Polska grupper är alltid intressanta, tänkte jag när Strawberry fields landade i brevlådan. Redan innan järnridån försvann så producerades mycket bra progressiv musik i Polen.. Fusionrockarna i SBB och Laboratorium är goda exempel. På senare år har vi fått Riverside, Lizard, Collage och Satellite som försett oss med högoktanig artrock. Genren har också en stor fanskara i Polen. Jag såg själv Marillion 2007 på en studentklubb i Krakow. En mer entusiastisk publik får man leta efter.

Strawberry fields är ett projekt alstrat av Wojtek Szadkowski, känd från Satellite och Collage. Förutom Wojtek, och några kompisar från Satellite, så är det sångerskan ”Robin” som det kretsar kring. Denna mystiska, sköna varelse visar sig också vara densamma som textförfattarinnan Marta Kniewska, om man leker Poirot och lägger ihop indicierna. Om ni, som jag, tror att det handlar om en flirt 60-talsdoftande psykedelika, när ni hör bandnamnet så blir ni lika besvikna som jag. Läser man på pressreleasen presenterar man musiken som ”atmosfärisk rock” och jämför sig med Goldfrapp, Portishead och Massive Attack, alltså genrebenämningar som alternativ rock, Trip-hop och electronica. Här är jag som recensent illa ute och inser att jag inte kan göra rättvisande jämförelser, för det här är stilar som inte är min ”cup of tea” så att säga.

Nåväl, jag har gett plattan ett antal genomlyssningar och visst har den intressanta passager. ”Robin”, alias Marta, sjunger behagligt, lite påminnande om Anneke van Giersbergen i The Gathering och emellanåt tangerar hon faktiskt Annie Haslam i vissa fraser. Svalt men ändå innerligt. Dock tycker jag att vissa toner är på gränsen till falska och rösten saknar det lilla extra som gör att ögonbrynen åker upp mot hårfästet. Projektledare Wojtek är trummis och spelar även keyboard. Det är ganska mycket elektroniskt donk-dink och därtill en hårt ansträngd gitarr som förpackats i studions trimmningsmaskiner. Ibland blir resultatet riktigt spännande, som i inledande ”Your story” och avslutande ”Flow”, där elektronik och känsla lever i god dialektik., medan jag har ganska svårt för melodierna och ljudbilden i spår som ”Rivers gone dry”, ”Fool” och ”Beautiful” som egentligen är väldigt simpla och bullrar ganska tomt.

Det är givetvis helt i sin ordning att musiker provar olika uttryck och Wojtek Szadkowski är onekligen begåvad. Strawberry fields kan säkert vara en godbit för de som uppskattar genren, men för min del räcker det med genomlyssningarna inför recensionen. Det finns betydligt mer spännande musik från Polen att avnjuta.

Betyg  5/10

Hans-Åke Höber