7.Calling
8.I lie
9.The warrior
10.Crystal ice st
11.Without grace
12.How come

Bakom namnet Mary Jet döljer sig en ung kvinna vid namn Mariette Hansson. Hon har under ett flertal år, sin ålder till trots, funnits med i olika musikaliska sammanhang, både som kompositör, gitarrist och inte minst som sångerska. Under senare år har hon ingått i den i hemstaden sedan många, många år verksamma, experimentella bandet Isildurs Bane. Hon hann medverka på en Europaturné, en platta, samt en dvd (The Observatory). Tyvärr har jag inte haft förmånen att få uppleva Isildurs Bane live mer än en gång, och då var detta före hennes tid men nämnda dvd finns i undertecknads ägo. Jag kan definitivt intyga att Mariette, sång/gitarr och hennes kvinnliga kollega Linnéa Olsson på cello/sång, har tillfört bandet ännu en ny dimension i deras redan intrikata musik sedan de kom med i bandet. Nu verkar dock Mariettes tid i bandet vara över, men samarbetet med ett flertal av dessa musiker har dock fortsatt på hennes nyligen släppta första soloalbum, och vad sägs om den musikaliska laguppställning som följer:

Mariette Hansson: Vocals, guitars, keyboards, accordion, treatments
Jaime Salazar: Drums and percussions
Fredrik "Gicken" Johansson: Bass
Mats Johansson: Keyboards, treatments, backing vocals
Mats “MP” Persson: Guitars, keyboards, treatments
Tony Levin: Chapman Stick
Jonas Christophs: Guitars
Christof Jeppsson: Vocals / background vocals
Johannes Augustson: Lead guitar
Linnea Olsson: Cello and background vocals
Margareta Sköld: Violin / viola
Peter Skoog: Violin
Michael Nielsen: Violin
Jan Svensson: Viola
Anna-Stina Mühlhaüser: Cello
Fredrik Davidsson: Trumpet / flugelhorn
Therese Allbjer: Background vocals
Ralph van Manen: Vocals
Sandra Holmgren: Background vocals
The Family Choir: Background vocals

Som en försmak om vad som komma skulle, släppte Mary Jet singeln: Mary-go-round där de första två spåren, ”I wish I could” och ”My desire” även ingår på solodebuten.

När plattan ramlade ner i brevlådan och jag efter en första genomlyssning, läste på det medföljande promobladet, trodde jag att vår högst ärade webmaster hade fått en helknäpp. Genom att skicka ut en platta som den här till mig för att recenseras satte han mig verkligen rejält på det hala. Visst gillar jag Isildurs Bane, med sin friformsaktiga, ibland fruktansvärt invecklade, men samtidigt otroligt vackra musik. Jag måste dock i detta skede erkänna att jag inte var så speciellt inlyssnad på denna typ av musik som Mary Jet representerade, och dessutom inte så speciellt förtjust i denna typ av musik heller. Som gammal hårdrockare, progfreak etc, etc hade jag en hel del inneboendes fördomar över om vad jag tyckte om denna typ av ”kvinnofrontad” musik. Ja, jag vet att jag inte är så lite inskränkt i vissa fall, men man är ju inte sämre än att man åtminstone kan göra ett par försök att ta till sig musiken.

Således lyssnade jag ganska så intensivt på plattan i ett par dagar och tämligen omgående fick jag ”krypa till korset” och erkänna ett Mary Jet fick mig att ändra uppfattning totalt! Snacka om att detta är en tjej som kan skriva fantastisk musik, och dessutom arrangera och framföra den tillsammans med ett axplock av några av våra främsta svenska musiker.

Musikaliskt handlar Mary Jet – In my skin, om pop/rock/alternative/ambient/pop som bör kunna tilltala folk som gillar Peter Gabriel, Kate Bush, Anouk mfl.

Mariette har skrivit all text och musik själv, utom på fem spår där hon har fått hjälp av Isildurs Banes, Mats Johansson att skriva musiken. Hon spelar de flesta gitarrer själv, såväl elektriskt, akustiskt, lead, slide, e-bow etc vilket är mycket imponerande, och dessutom har hon, vilket jag dock redan visste sedan tidigare, att hon har en röst som är helt fantastisk.

Att försöka beskriva och analysera musiken skulle ta alldeles för lång tid, och alldeles för mycket plats i anspråk, utan jag nöjer mig med att beskriva musiken som mycket välspelad, känslosam och njutbar. Av plattans tolv spår får jag hela tiden nya favoriter, men ett par spår står helt klart över mängden och det är de två inledande spåren, tidigare singelspåren ”I wish I could” och ”My desire, men även den efterföljande lugna och inlevelsefulla ”Fade out” är klart beroendeframkallande. Plattans absoluta favoritspår är ändå det sagolikt bra spåret ”Vagabond”, som är en ganska fartfylld och ösig låt med ett otroligt driv och sväng som du bara inte får missa.

Mariette har samarbetat med Gyllene Tider, Roxettes, Mats ”MP” Persson som hon har producerat och mixat plattan tillsammans med. Mats har agerat ljudtekniker i en studio, medan Rikard Bengtsson skött ljudtekniken i en annan studio.

En ytterligare inte helt obetydlig detalj i det musikaliska sammanhanget är, för oss musiknördar så viktig, en totalt sagolik booklet, som i dessa tider av dålig ekonomi, svikande skivinköp och ökande nedladdning på nätet, måste vara en ekonomisk katastrof. Visst, jag har fått den limiterade specialutgåvan, med en otroligt snygg och informativ booklet, men hela konvolutet av papp, är uppfällbart och innehåller förutom bookleten även ett par snygga kort med konstverk/bilder på Mariette. Allt hålls ihop av ett orange/gult resårband så att det hela ser ut som en ihopfällbar liten mapp. Helt enkelt fantastiskt, och bara detta är definitivt värt att köpa denna utgåva för. Gå nu genast ut och köp plattan och lyssna tills öronen blöder för så bra är denna platta. Är du dessutom inte nöjd med detta så har du chansen att uppleva Mary Jet live på Trägårn, Göteborg nu på fredag den 20 mars, då hon tillsammans med Christof Jeppsson framför två akustiska set.

9 / 10