E-Mail

info@artrock.se

 

Recensioner

Gästbok

ArtRock MySpace

 
 

 

 

Gazpacho - tick tock (HWT Records)
 

1 Desert Flight (7:39)
2 The Walk (13:47)
3 Tick Tock (22:24)
4 Winter is Never (4:55)

 

Norska Gazpacho släpper nu sin uppföljare till ”Night” (2007) som jag hade äran att recensera för något år sedan. Bandet har vuxit fram i skuggan av Marillion under de senaste tio åren och deras nya platta är nu den femte i ordningen. De har bland annat deltagit i ett flertal s k Marillion Convention Weekends och de var också förband till Marillion under den berömda ”Marbles”-turnen. Influenserna från Marillion kändes mycket starka på ”Night” och trots att det personligen upplevdes väldigt positivt så undrade man ändå lite om det verkligen kunde bära även i framtiden. Direkt kan jag säga att så är verkligen fallet med nya plattan. En mycket stark release. Jag förstår nu också bättre att bandet inte bara kan beskrivas som en Marillion-klon utan att deras musik kan få skribenter (bl a på Wikipedia) att använda följande engelska beskrivning av deras musikstil: ” Classical post ambient nocturnal atmospheric neo-progressive folk world rock music” (kunde knappast beskrivit det bättre själv!). Inte dåligt, va?

Den nya plattan ”tick tock” är ett mycket ambitiöst verk som baseras på historien om den franske författaren Antoine Saint-Exupérys försök att flyga från Paris till Saigon 1935. Han kraschar i den egyptiska öknen, överlever men får sedan tillbringa fem dagar ensamt vandrande i öknen innan han till slut stöter ihop med beduiner och kan ta sig åter till civilisationen. Hans bok ”Wind, Sand and Stars” beskriver just denna historia och har blivit en klassiker. Nu försöker alltså Gazpacho sig på att göra detta äventyr till ett musikaliskt äventyr. Jag var på väg att skriva ”Rock Opera” men jag tror inte riktigt att det passar här eftersom musiken är i huvudsak instrumental och inte så sång-dominerad som man annars brukar tänka på när det gäller rockoperor.

CDn innehåller bara fyra låtar som alltså innebär rätt långa kompositioner med mjuka övergångar däremellan. Första låten ”Desert flight” handlar alltså om själva flygningen över öknen innan kraschen. Låten är till stor del en skön rocklåt med rätt hårda gitarrer och skönt gung men efterhand kommer lite lugnare partier och också lite mer fokus på harmonier. Intensiteten kommer dock tillbaka på slutet av låten och det kanske skall symbolisera dramatiken vid kraschlandningen. På slutet blir allting sen tyst och ödsligt – uppenbarligen är kraschen fullbordad. En mycket fin låt som det tog litet tid att ta till sig. Jag måste säga att här är det inte i första hand Marillion man tänker på när man skall försöka beskriva känslan i musiken. Tycker istället att här finns tydliga inspirationer från tyska RPWL och då särskilt när det gäller gitarrpassagerna.

Spår 2 heter ”The Walk” och är uppdelad i två partier. Första partiet här är faktiskt helt oemotståndligt vackert och kanske det bästa på hela plattan. Mycket lågmält och med en distinkt takt i bakgrunden, möjligen är det lite orientaliska trummor (?) inblandade. Mycket fin och känslofylld sång av Jan Henrik Ohme. Marillion-känslan är tillbaka men jag måste säga att här finns väldigt mycket andra influenser också. Exempelvis har man valt att lägga in väldigt mycket Mellotron-komp i låten och jag måste säga att det låter fantastiskt bra! Särskilt partierna med Mikael Krömers violin till ackompanjemang av de massiva Mellotron-stråkarna är otroligt medryckande och häftiga. Låter mycket orientaliskt men ändå genuint norskt! Denna härliga Hardangerfela (tror jag) återkommer flera gånger på plattan och jag fullkomligt älskar det! Sen avslutas det hela med väldigt mycket lågmäld atmosfär från diverse keyboards och spröda gitarrer. Låter plötsligt väldigt mycket som tidiga Porcupine Tree. Till sist återkommer Hardangerfelan igen tillsammans med den härliga rytmen och fint gitarrkomp. Ståpäls! Del två av låten är sedan mer sångdominerad och inte fullt så instrumental. Men återigen väldigt fint Mellotron-komp. Vi känner också igen det så ofta använda Mellotron-flöjterna (ända sen Beatles ”Strawberry Fields forever”).

Spår 3 är det 22 minuter långa titelspåret ”tick tock” som dock är uppdelad i tre delar. Den inleds med ett tickande ljud som sedan upprepas under i stort sett hela låten. Det symboliserar tidens gång under den långa vandringen genom öknen. Inget händer mer än att tiden går. Låter först väldigt märkligt men efterhand fattar man hur effektivt det bygger grunden för den långa låten. Ytterligare komp läggs på efterhand i skikt efter skikt och vänds sedan i olika variationer. Varsamma gitarrklanger, keyboard + pianoslingor, diverse spröda ljudmattor och percussion. Återigen väldigt mjuk och känslosam sång. Tidvis hårdnar det till och tyngre gitarrer och trumkomp kommer in effektfullt men de lugnare partierna dominerar. Men sen händer något dramatiskt: Ett parti med en manskör kommer in och låten ändrar karaktär. Basrösterna är helt magnifika i kören (oerhört djupa och dova). Hur gjordes detta undrar jag? Det står inget i promomaterialet om dessa körer. Påminner väldigt mycket om Philip Glass musik till domedagsfilmen Koyaanisqatsi (om ni kommer ihåg den?).  Efter det återkommer i del 2 lite mer typiskt tungt rocksound a la RPWL eller för den skull Pink Floyd med fint pianokomp. Följs efterhand ett nytt klassiskt parti med Mellotron, piano och fin sång. Även lite nya fina passager med Hardangerfela. Makalöst melodiskt och vackert! Del 2 avslutas med fina ljudatmosfärer med diverse blåsinstrument och violin. Del 3 inleds sen med samma harmoniska ljudbild (fina ljudatmosfärer från diverse klaviaturer, keyboards och Mellotron-flöjter) och återigen kommer tick-tockandet tillbaka. Tunga trummor och gitarrer bryter in och avslutar den här långa låten. En mäktig låt totalt sett.

Sista spåret ”Winter is Never” är kanske plattans enklaste låt men paradoxalt nog kanske det allra bästa spåret (vilket inte vill säga lite med tanke på vad jag skrivit hittills). Ett bra exempel på att en bra låt inte behöver vara komplicerad och genomarrangerad för att bli bra. Atmosfären som byggs upp i låten är helt oemotståndligt vacker. Här måste man ge en stor eloge till Thomas Andersen som sköter klaviaturerna. Så oerhört vackert piano- och övrigt klaviaturkomp och inte minst de spröda toner (frambringade ur någon sorts synth?) som ackompanjerar Jan Henrik Ohme när han sjunger titeln på låten. Ståpäls igen!!! Den här låten skall tydligen släppas som singel. Det är bara att önska lycka till men jag är väl rädd att den här typen av låtar inte kommer att slå. Det är synd för det är låten värd.

Ni som såg Gazpacho på Slottskogsfestivalen 2004 (jag var tyvärr ej där) kanske anade bandets stora potential men jag undrar om ni kunde föreställa er bandets utveckling de senaste åren. I vilket fall så är min uppfattning om ”tick tock” att detta är ett mästerverk inom Artrock-genren. För alla er som gillar musik som inte är direkt tillgänglig från början men som gradvis kryper på er och så småningom uppfyller er helt och hållet råder jag er att testa denna skiva. Den är fylld av atmosfär och stämningar. En platta som kommer att hålla för många genomlyssningar och med en avslutande sång i ”Winter is Never” som kanske kan bli en klassiker. Ett mycket imponerande verk av detta fantastiska norska band!

 

www.myspace.com/gazpachomusic

www.gazpachoworld.com

 

Betyg: 10 av 10

 

Karl-Göran Karlsson

 

 

 

 

  

  

 
  

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna