Paint The Sky With Stars
Watermark
Only If
Hope Has A Place
The Celts
Anywhere Is

Taliesin Orchestra startade redan 1996 med sina symfoniska orkestervarianter av populära artister och liksom detta album kretsade debuten kring den irländska sångfågeln Enya. Senaste albumet Rock Rhapsody vilken släpptes 2008 med spår som Pink Floyd's "Another Brick In The Wall", Eric Clapton's "Layla" och The Beatles' "Hey Jude" för onekligen tankarna till Robert Wells och hans Rhapsody in Rock. För att göra det hela lite mer komplicerat släpptes ”a tribute to the Hits of Enya!” redan 2006 men först nu når produktionen Europa via bolaget Metal Mind Productions. Taliesin Orchestra leds av de båda herrarna Trammell Starks och dirigent/producenten Charles Sayre.

Som titeln förtäljer är albumet en hyllning till Enya och här presenteras flertalet av hennes mest framgångsrika alster. Enyas musik är som nog de flesta känner till rätt så lågmäld och vacker. Här är det inte frågan om några större utsvävningar utan konceptet håller sig rätt så nära originalet om än mera åt det symfoniska. Allt från helt instrumentala till spår med sång, på några används även rösten som ett instrument utan ord. Allt förpackat med en proffsig produktion.

Det som håller ner intrycket är avsaknaden av en mera egen infallsvinkel av musiken, några alster är ändå klädda i en mera diskotaktvariant men ändå alltför nära originalet.

Musiken, booklet och produktion är allt snyggt presenterat, som bakgrund eller avslappningmusik passar detta också alldeles utmärkt men för att nå högre på betygskalan kräver i alla fall jag en mer unik framtoning.

5/10