Tyska RPWL
är sedan ett antal år ett av mina största favoritband inom
Artrocken, och när nu bandets gitarrist Kalle Wallner ger ut sin
andra soloplatta ”Numb” under namnet Blind Ego, är så
klart mitt intresse stort redan från första tonen. Första
plattan ”Mirrors” kom 2007 och var liksom denna nya cd,
ett verk där Wallner hade samlat ett gäng riktigt skickliga
musiker runt sig. Även denna gång är det lite grann av en ”All
Star lineup” som presenteras, för vad sägs om så namnkunniga
musiker som:
Kalle Wallner: (RPWL)
Guitars
Yogi Lang: (RPWL)Backing vocals
Paul Wrightson: (ex Arena) Vocals
John Jowitt: (IQ, Jadis) Bass
Sebastian Harnack: (Sylvan) Bass
Michael Schwager: (Dreamscape) Drums
Iggor Cavalera: (Sepultura, Cavalera Conspiracy )Drums
En
artist/musiker som medverkar i ett internationellt så välkänt
och renommerat band som RPWL, borde ha ganska fullt upp, kan man
tycka, men tydligen är det så med Herr Wallner att hans
skaparkraft är ännu större än vad han får utrymme för i
huvudbandet. När förra plattan ”Mirrors” skrevs och
spelades in, var det som Wallner uttrycker det: ”Ett försök att
hela min skadade själ”. Bevisligen gick det tydligen bra
eftersom uppföljaren släpps redan två år efter debuten. Denna
gång har Wallner valt att enbart använda sig av en huvudsångare,
medan han på förra släppet hade med både Paul Wrightson och John
Mitchell (Arena, Kino, It Bites mfl.).
Ämnen som
behandlas textmässigt på ”Numb” ärenligt
kompositören: ”Ögonblicksbilder av extrema känslor, som
översvämmar ett medvetande för en kort tid och som helt tar över
känslomässigt, och inte tillåter något annat att existera
samtidigt. Detta ska kunna förklara de mycket korta beskrivande
låttitlarna.
Musikaliskt spänner ”Numb” över ett mycket brett
register, där influenserna från huvudbandet RPWL blir ganska
tydliga, vilket naturligtvis inte är så konstigt, men jag tyckte
dock redan vid första genomlyssningen, att den största
gemensamma nämnaren faktiskt var Porcupine Tree.
De flesta
spår på ”Numb” har ett härligt driv och tyngd i
huvudriffen, men som ofta bryts av med mer finstämt gitarrspel,
vilket ger en stor variation inom varje spår. Wrightsons
sångröst passar perfekt in i den intrikata ljudbilden och gör
att man även får lite Arena-känslor emellanåt. Wallners
gitarrspel är i mina öron alldeles lysande och han kan verkligen
blomma ut i ett massivt riffande i de flesta låtarna, och då på
ett helt annat sätt än i huvudbandet. Det akustiska gitarrspelet
håller en mycket hög klass, och skapar finstämda avbräck mot den
många gånger massiva ljudbilden. Solospelet är även det tekniskt
drivet och kraftfullt utan att på något sätt gå över gränsen,
och i avslutningen på den mästerliga ”Death” visar han
prov på ett spel med en så makalös känsla, som till och med
herrar David Gilmour / Roine Stolt borde bli lite avundssjuka
på.
På denna
platta, får jag nog säga att det är tyngd och riff som sätter
den största musikaliska prägeln, och det tilltalar ju självklart
en gammal hårdrockare som undertecknad. Låtar som ”Lost”, ”Guilt”,
”Death” samt instrumentala ”Torn” är utmärkta exempel
på just denna typ av låtkaraktär. Den progressiva ådran får
också sitt lystmäte i de mer invecklade spåren, där framför allt
titelspåret ”Numb” har en mycket obekväm taktart som ger
mersmak. På avslutande ”Change reprise” har gamla
Sepultura-trummisen Iggor Cavalera spelat trummor och det ger
låten ett lite annat uttryck än de andra spåren på plattan.
På den
lugna och finstämda ”Risk” svävar Steven Wilsons ande
över låten redan från start, och ger med sitt känslofyllda
akustiska gitarrspel, och likaledes stämningsfulla
sångprestation tydliga Porcupine Tree- vibrationer.
Produktion
/ inspelning av plattan har även denna gång skötts av
RPWL-kollegan Yogi Lang, och detta har han skött på ett mycket
kompetent sätt, vilket har gett ett slutresultat med en klar och
tydlig men ändå kraftfull ljudbild, med en väl avvägd balans
mellan instrumenten.
Avslutningsvis kan jag bara konstatera att ”Numb” är en
mycket bra platta som växer för varje lyssning. Plattan är
mycket variationsrik, med både tyngd och massivt riffande,
känslosamma och finstämda partier, suggestiva och repetitiva
avsnitt, samt en stor dos intrikata progressiva inslag, och
borde således tilltala en bred musiklyssnarskara. Själv är jag
helsåld på Blind Ego – ”Numb” och kommer omgående att
införskaffa föregångaren ”Mirror”.
10.
En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna