9. Tiger Girl
Medlemmar:
* Joe Shrewsbury
* Paul Wolinski
* Rob Jones
* Simon Wright

Instrumentell postrock blandad med breakbeat/drum'n'bass, med electronica-inslag och sedan kryddat på toppen med lite storslaget vemod i "The Cure's" anda? Kan det vara något för oss kräsna progressive-rockfantaster? Ja, ni som övervägande gillar att hitta klassiska progrockelement, ekvilibristiska solon och komplexa texter kan nog sluta läsa här.
Men för er andra som kanske är lite bredare i musiksmaken och är öppna och nyfikna på annat än Genesis och Yes-kopior kan detta kanske intressera. Ibland är det ju ganska skönt att lyssna på nya saker, kanske lyfta ögonen lite och inte bara plöja runt i den gamla vanliga fåran. Och man måste ju onekligen beteckna detta som progressive musik om man med begreppet menar en strävan efter att testa nya gränser och blanda in influenser från olika sorters musik.

Från Sheffield i England kommer iallafall kvartetten "65 days of static" som just släppt sitt fjärde album "We were exploding anyway". De slog igenom 2004 med debutplattan "The fall of math" och efter ytterligare två album så följde en intensiv världsturne' där de agerade som förband åt inga mindre än just "The Cure". Enligt utskicket som följde med skivan tog bandet därefter en längre paus för att hitta ny inspiration och ett nytt sound. I och med nya skivan har de nu gått åt en hårdare och mer elektronisk ljudbild, samtidigt som de också har lämnat postrocken en del till förmån för mer dansvänliga beats och rytmer. En förändring på både gott och ont kan man tycka.

Skivan inleds lite hiphoprytmiskt med "Mountainhead" och sedan kommer "Crash Tactics" som även släpps som singel, därefter följer ytterligare tre spår i liknande stil. Ett intensiv och väldigt energiskt ljudlandskap breder ut sig, det smattrar på av elektroniska trummor och beats, och manglande postpunkiga gitarrer mixar sig med atmosfäriskt svävande synth-slingor. Musiken är maffig och storslagen och man ges inte många tillfällen att hämta andan.

Det är välgjort och väldigt snyggt men blir tyvärr ganska enformigt i längden och dessutom tråkigt nog aldrig riktigt spännande. Först i "Come to me", sjätte spåret börjar det plana ut lite och bli aningen mer intressant. Mest för att här gästas bandet välbehövligt av Robert Smith från "The Cure" på sång vilket ger mer bredd åt musiken. De resterande tre spåren på skivan känns också lite mer melodiösa och varierade än de på skivans första halva. Låt nummer sju "Go complex" och låt åtta "Debutante" har även de vissa "vokala" inslag som bryter av.

Det är verkligen en svår balansgång att göra instrumentell musik som berör och håller lyssnarens intresse vid liv, speciellt när man befinner sig i en så förhållandevis smal genre som "65 days of static". Stundtals funkar det men tyvärr inte tillräckligt ofta för att musiken skall stanna kvar och inte försvinna ut genom det andra örat.

Den nya inriktningen som "65 days of static" tagit med sin musik på "We were exploding anyway" verkar kunna rikta in sig på ungefär samma kategori av lyssnare som band typ "Chemical brothers" och "Prodigy". Och för den som vill ha något nytt inom den svängen kan "We were exploding anyway" säkert passa som handsken.

Betyg 5/10

Erik Holmblad