Denna recension behandlar
det australiska bandet Unitopias tredje CD, alltså
uppföljaren till
”More than a dream” från 2005 och bandets stora genombrotts-CD
”The Garden” från 2008.
Den sistnämnda fick översvallande
internationell
kritik i press och på olika webbsites,
inklusive
i
min egen review på Artrock.se
(även om jag inte gav den ett
topp betyg där).
Unitopias kärna är låtskrivaren och sångaren Mark Trueack och
producenten/klaviaturspelaren Sean
Timms.
Kring sig har de samlat ett gäng
mycket
duktiga musiker som medverkar till ett väldigt snyggt och
tilltalande sound.
Låtarna är mycket melodiska och sätter sig snabbt, inte minst
tack vare
Marks mycket behagliga röst som skulle kunna beskrivas som en
balanserad blandning av Gary Brooker (Procol Harum),
Peter Gabriel och Seal.
Till detta kommer att Mark samlat verket kring ett intressant
och mycket aktuellt
centralt tema kring vilket samtliga låtar cirkulerar, nämligen
människans
väg mot att skapa
artificiell intelligens, inte minst
med hjälp av medicinsk
intelligent
design. Även andra aspekter på
”konstgjort liv”
behandlas,
t ex hur vi människor ersatt den direkta kommunikationen
ansikte-mot-ansikte med kommunikation över nätet. Alltså, mycket
intressanta låttexter och bra melodier. För
någon som gillar
att sätta tänderna i genomtänkta och genomarbetade
alster så
är det här definitivt något att fundera över.
Rent musikaliskt finns här (som redan
antytts)
väldigt mycket njutbart material. Stilen är
mycket varierad men man kan säga att den har sin kärna i
stilen hos de
gamla klassisk progressiva eller symfoniska rockgrupperna från
slutet av 60-talet och början av 70-talet.
Då inkluderar jag även Beatles som med sin
monumentala
S:t Pepper LP
förmodligen
(enligt min mening)
drog igång hela den progressiva rock-vågen.
Om ni håller med mig och gillade det
som
Beatles påbörjade så skall ni definitivt lyssna på spår nummer
3
”Nothing lasts forever”. Denna låt är en enda lång hyllning till
Beatles och det symfoniska sound som de introducerade på S:t
Pepper-plattan. Låten börjar med typiska mellotron-flöjter
på liknande sätt som
”Strawberry fields forever” men byggs senare på med
en väldigt fin melodi till
komp av en mycket kompetent symfoniorkester
och kör
på ett mycket skickligt sätt.
Ett mycket snyggt arrangemang och tidvis väldigt dramatiskt.
Textmässig finns här mycket referenser till Beatles och i
enlighet med skivans koncepttema så
noterar man att den handlar lite grand om vad som hände med
Beatles budskap
”Come together” i dagens moderna värld. Hippiebudskapen om
kärlek och gemenskap på 60-talet, där Beatles i högsta grad
fanns med som en viktig komponent, känns idag
faktiskt väldigt avlägsna.
En annan mycket fin komposition på plattan är den 13 minuter
långa
”Tesla” som förutom fina melodiska teman visar upp ett flertal
av det typiska dragen hos progressiv rock som vi lärt oss
tycka om: snabba taktbyten, virtuosa solon på keyboards, (lite
”Tony Banks möter Phil Collins” om ni förstår vad jag menar)
samt återigen mycket fina arrangemang med väl fungerande samspel
mellan rockbandsättningen och symfoniorkestern.
Imponerande!
Mitt i alltihopa finns även lite mer jazziga passager.
Det finns ett flertal
andra låtar av hög klass på plattan (faktiskt inte ett enda
bottennapp) men jag skall nöja mig med att bara kommentera
ytterligare
två spår på plattan. Det gäller det
korta men
tämligen geniala spåret
”The Power of 3” som är specialskrivet för symfoniorkestern.
Påminner närmast om filmmusik eller rent av lite om Stravinskis
”Våroffer” i intensitet och dramatik. Sen har vi då det
avslutande
spåret
”The Great Reward”. Det är en storstilad episk låt som börjar i
lugn still men slutar i bombastiska krevader med tungt
baspedalsound och
både kör och orkesterstöd till en
väldigt snygg melodi och refräng.
Är det
månne
årets ProgRock-låt?
Låten uppmanar till ett slut på allt experimenterande med
artificiell intelligens och livets grundstenar (kan undra om man
syftar på den så aktuella stamcellsforskningen?) och låta livet
ha sin gång.
Kanske finns en rent religiös agenda bakom detta
budskap
men jag
tror ändå
man kan
känna respekt för åsikten utan att för den skull
själv
vara troende. Ett riktigt maffigt avslutningsepos som ger
extrapoäng. Synd bara på den lite avhuggna sista finalen där
melodin först försvinner ut för att sen komma tillbaka efter en
väldigt lång paus (lite onödigt).
Till sist, jag måste säga att jag är mycket imponerad av denna
release och jag kan varmt rekommendera den till er som gillar
melodisk rockmusik med symfoniska inslag.
Inte minst är det de fantastiska arrangemangen med
symfoniorkester som gör
verket speciellt. Det här har många rockband misslyckats
kapitalt med
genom åren
men här har man lyckats på ett fenomenalt sätt.
Sen får man säga att temat som tas upp av verket också
är
högintressant och på sitt sätt känns det bra att det finns
rockband av idag som förmår att
använda musiken på det här sättet för att föra en diskussion om
väsentliga frågor.
Hatten av för dom
”därunder”!
www.myspace.com/unitopiaband
www.unitopiamusic.com
Betyg: 9 av 10
Karl-Göran Karlsson
|