8. Pandemonium War Bells
9. Tunnel of Set V
10. The Devil of the Deserts
11. Tunnel of Set VI
12. Demonoir
13. Tunnel of Set VII

Det tar inte lång tid för mig att förstå att det hänt en hel del i den norska black metal-konstellationen 1349’s musikaliska ljudbild. Sist jag hörde av bandet var med den förkrossande ”Hellfire” (2005) som i mitt tycke tillhör bandets bästa ihop med debuten ”Liberation” (2003). Jag har helt missat förra årets ”Revelations of the Black Flame” och enligt rapporter så här i efterhand så verkar inte det göra något speciellt då det albumet var mer av det experimentella slaget. Den utvecklingen verkar fortsätta när de nu, inte fullt ett år senare, släpper ”Demonoir”. Först av allt förstörs helheten av att varje låt har ett separat intro vilket gör att intrycket blir gravt grovhugget och man ställer sig frågan vad som är poängen med det hela. Sen tycker jag att det råa megamangel bandet gjort sig kända för nu är som bortblåst. Visst är det fortfarande supersnabbt (det är Frost vid trummorna ju) och brutalt men att förstöra Ravns härliga black metal-stämma med en massa effekter förstår jag inte. Effekterna överlag förstår jag inte och varför är inte sången ihopmixad med musiken för? Det låter onekligen lite smålurigt emellanåt.

Nej ”Demonoir” slog inte knock på mig som tidigare alster med 1349 vilket jag tycker är lite trist. För trots att bandets musik är bland det snabbaste man kan lyssna på och det sällan eller aldrig går att finna det där sköna gunget som jag alltid är ute efter så fyller 1349 sin funktion. Jag har nämligen ett behov av att emellanåt rensa skallen fullständigt och då är 1349’s musik den allra bästa. Tyvärr uppfyller inte ”Demonoir” de kraven för mig och jag hoppas att de nästa album tar sig i kragen, släpper experimenterandet, och gör det de kan bäst – rå och ohämmad black metal.

4/10