6. You're Doing it Again
7. Just One Drink
8. Don't Need You to Cry
9. The Way Out
10. We Don't Cry
11. We Don't Believe in Fables

Säg italiensk musik och de flesta tänker antingen på smörsångare eller också progressiv glad-metal. Men det bör det bli ändring på nu för Skills of Veins har alla förutsättningar att bli nästa stora musikexport från Italien med lite tur. Bandets nav och låtskrivartalang kretsar kring gitarristen Andrea Lanza som har tagit hjälp av välrenommerade producenten Alessandro Del Vecchio (Glenn Hughes, Ian Paice, Moonstone Project) för att sätta ihop denna grupp. Bandets rytmsektion består av hårt slående skinnpiskaren Francesco Jovino (U.D.O., Moonstone Project) och hans stabile vapendragare, tillika bassist, Nik Mazzucconi. Sången har den okände talangen Gabriele Gozzi fått ta hand om och här har bandet ett starkt kort i rockärmen.
Tillsammans har de tagit Lanzas låtidéer och satt samman dom till ett benhårt, svängigt och lite sleazedoftande hårdrocksalbum som träffar skrevet med en välriktad spark. Musikens kärna är Lanzas starka riffande och känsliga solon som hela tiden tycks leta nya uttrycksformer men det som ger musikens dess karaktär är helt klart Gozzis sång. Han må ha lite för mycket Sunset Strip i sin stämma för att jag skall våga mig på att tokhylla honom men hans kraftfulla och omfångsrika röst får mig att tänka på en blandning mellan Sebastian Bach och Axl Rose’s storhetstider emellanåt och sämre jämförelse kan man ju ta till.

Bandets debut sparkar igång med ”Can't Ride My Soul” som direkt visar vart rock’n’roll-skåpet skall stå innan tunga ”Skulls on the Way” tar vid. En öppning som förmodligen inte lämnar något fan av tung rock oberörd. Sen följer tre spår av skiftande karaktär men med en sak gemensam. ”Youth Times” spinner vidare på öppningsduons fartfylldhet medan efterföljande ”I'm Living My Life” mer tar karaktären av en power ballad från åttiotalets Los Angeles och denna i sin tur följs upp av blytunga ”Sick Mind” som jag nog får hålla bland de bästa på plattan. Dessa tre har dock varsitt riff som jag absolut vill känna igen. De två förstnämnda har jag svårt att placera men tankar som ”plagiat” och ”kopia” dyker helt klart i upp skallen för var gång man hör dem. Men att riffet i ”Sick Mind” inte är långt ifrån identiskt med Entombeds ”Ensemble” (från ”Morning Star”, 2001) går inte att ta miste på. I detta fall tror jag nog mer på en tillfällighet än en ren stöld.
Skivan styrs sen in på ett nytt spår med sköna ”You're Doing it Again” som kanske inte är lika stark som övrigt material men fyller ändå sin funktion då den snyggt för över skivans benhårda rock till den bluesigare sidan. Bluesen får sen fritt spelrum i efterföljande ”Just One Drink” innan den mer renodlade balladen ”Don't Need You to Cry” kommer in. Den kunde vi dock ha varit utan enligt mig. Men bandet räddare sig själva lite med en avslutning innehållandes den lite skitigare och åttiotalsdoftande ”The Way Out”, groovigt tunga ”We Don’t Cry” och åttaminuterseposet ”We Don't Believe in Fables” som alla tre håller måttet men inte når upp till samma nivå som skivans inledning.

”Skills in Veins” är verkligen en överraskande fläkt så här på vårkanten och lovar gott inför sommarens grillfester. Det som dock drar ner partystämningen är andra halvan som inte alls har samma tryck eller riffglädje som inledningen. Detta gör även att skivan tappar minst en poäng men att bandet har rättat till detta till nästa gång tror jag stenhårt på. Jag hoppas även att folk snart börjar prata om mer än bara episk Hollywood-metal när Italiens musikscen kommer på tal för Skills in Veins har framtiden för sig.

7/10