7. The Lie You Bleed For
8. Return to Sanity
9. Against Bridge Burners
10. Of Forsaken Poets
11. Given in Death
12. Outro

Snacka om högklassigt precisionsvåld! Tyskarna i Heaven Shall Burn förnekar sig inte utan fortsätter att skämma bort oss med högkvalitativ death metal i modern tappning. På deras tredje alster “Antigone” (2004) började det röra på sig och på efterföljande ”Deaf to Our Prayers” (2006) blommade dom ut fullständigt. Efterföljande ”Iconoclast” (2008) var lika stark den och nya “Invictus” följer i samma spår. Tre studioalbum i rad har nu bandet gett ifrån sig som alla är fullkomligt briljanta.

Deras blandning av blytung modern death metal och medryckande melodier är synnerligt lyckad och för tankarna till så väl In Flames och Dark Tranquillity som At the Gates men står ändå tillräckligt stadigt på egna ben för att inte falla in i nämnda trions skugga. De får det hårda att smälta samman med det melodiösa till en perfekt medryckande mix. Men dom är inte heller rädda för att ta in black metalens ondskefullt isande melodier och hissnande farter eller krydda med några välavvägda keyboardsamplingar. Det sistnämnda känns fullkomligt malplacerat till en början men smälter även det in snyggt i den totala ljudbilden efter några lyssningar. De har denna gång även vågat sig på en duett vilket här utspelar sig i låten ”Given in Death” mellan bandets Marcus Bischoffs hardcoregastande och gästen Sabine Wenigers (Deadlock) väna kvinnostämma. Ett kanske inte helt lyckat experiment om ni frågar mig men ändock ett spännande sådant.

Nya given vars hela titel är “Invictus (Iconoclast III)” är alltså den avslutande delen i bandets ”Iconoclast”-trilogi som startade med ”Iconoclast (Part 1: The Final Resistance)” och fortsatte med DVDn ”Bildersturm – Iconoclast II (The Visual Resistance)”. Detta innebär att bandets lyrik fortsätter i samma spår som tidigare och berättar historier om krigets orättvisor, rasism och andra känsliga ämnen. Här får vi tillexempel lära oss mer om den fattiga efterkrigstiden i ”The Omen”, barnsoldater i ”Combat”, hur diktatorn Augusto Pinochet kunde får göra det han gjorde i ”Buried in Forgotten Grounds” och tyska motståndsmän under andra världskriget i ”Sevastopol”. Den sistnämnda får även ståta med att vara plattans bästa spår med sitt oerhört tunga gung.

“Invictus” känns likt ett släggslag i skallbenet och står du pall så kan du vara säker att du lär bli attackerad igen om du inte passar dig. Våldsamt aggressiv death metal med moderna förtecken blir inte så mycket bättre än så här. Det som gör att just ”Invictus” hamnar ett pinnhål efter sina närmaste syskon beror på att det har inte hänt speciellt mycket. Bandet står kvar på samma ruta som tidigare plus att det fanns ett par starkare låtar mer på både ”Deaf to Our Prayers” och ”Iconoclast”. Men att ”Invictus” kommer att finnas med i toppen då årets bästa skivor skall summeras betvivlar jag inte en sekund.