9. Eleyson (bonus track)
Andy Kuntz: Vocals
Stephan Lill: Guitars
Gunter Werno: Keyboards
Torsten Reichert: Bass
Andreas Lill: Drums

Det har hunnit gå drygt fyra år sedan Tyska Vanden Plas firade stora triumfer med senaste plattan ”Christ O”, och i likhet med föregångaren är även nya plattan ”The Seraphic Clockwork” av konceptuell natur. Sedan förra utgåvan har Vanden Plas sysselsatt sig med uppsättningen av de egna musikalerna ”Abydos”, ”Ludus Danielis” och ”Christ O”, samt att man har deltagit i arbetet med musikalerna ”Jesus Christ Superstar” och ”Hair”. Således har inte mycket tid kunnat läggas på några större egna turnéer, utan man har endast medverkat vid ett par festivaler, varav Sweden Rock Festival (2006) är ett av dessa få tillfällen.

”The Seraphic Clockwork” är den sjätte studioutgåvan i ordningen sedan bandets start och berättar om en science fiction-influerad resa som sträcker sig från 1500-talets Rom, tillbaka till Jerusalem 33 år efter kristi födelse. Således ett ganska så mastigt men intressant ämne att sätta sig in i. Det hade dock varit önskvärt att ha ett texthäfte till hands för att kunna hänga med i handlingen ordentligt.

När det handlar om Vanden Plas backkatalog, så har man genom åren blivit ganska så bortskämd med ett antal mer eller mindre högkvalitativa plattor, och nyaste given är inte heller den något större undantag från denna regel. Plattan som helhet känns ambitiös och genomarbetad och det musikaliska hantverket är på sedvanligt sätt av högt snitt och kvalitet. Man presenterar inte några större förändringar när det gäller bandets sätt att uttrycka sig musikaliskt på, utan man ”klampar” på i de vanliga väl ingångna fotspåren. Musiken som bandet levererar på ”The Seraphic Clockwork” är en mycket tekniskt avancerad och ganska varierad progmetal, som ligger väl i nivå med de tidigare produktionerna.

Instrumenthantverket ligger, precis som på tidigare utgåvor på en mycket hög teknisk nivå , där speciellt Stephan Lill (gitarr) och Gunter Werno (keyboards) utmärker sig lite extra genom ett mycket intrikat och avancerat musikaliskt samspel. Övriga musiker i bandet, (som för övrigt är samma sedan bandet släppte första plattan) måste naturligtvis även de hålla en mycket hög standard för att matcha Lill och Werno tekniskt. Tyvärr kommer känsla och inlevelse ibland bort i den många gånger lite väl komplicerade musiken, (inte helt ovanligt inom progmetal-genren) men i de lite lugnare partierna ibland annat”Scar of an angel”och ”Quicksilver” visar både Lill och Werno upp vilka skickliga musiker de är, med ett mycket känslofyllt och varierat spel. Just dessa atmosfäriska och välarrangerade partier utgör några av plattans absoluta höjdpunkter. Sångaren Andy Kuntz har en lite speciell stämma som man genast känner igen när man hör den. Han har inte någon ”stor” röst, men den har en klart egen karaktär och han använder den på ett mycket varierat och snyggt sätt som speglar texterna på ett bra sätt.

Låtmaterialet på plattan känns som tidigare nämnts ganska så hemtamt utan några större nyheter, och därför känns det då tyvärr också lite förutsägbart. Detta är något av bandets akilleshäl enligt min mening, då materialet känns lite ”för” lättidentifierat. Visst är man fruktansvärt duktiga musiker, och visst skriver man helt ok låtar, men det behövs något mer för att jag ska gå igång ordentligt. Det känns som om man i vissa spår upprepar sig ganska så ordentligt och då alltför lätt fastnar i nån sorts ”progmetalorgie” där man försöker överträffa sig själva och vissa andra band inom genren också. Detta drar tyvärr ner slutbetyget ganska så rejält. Hade man i stället satsat på inte fullt så tekniska spår där känsla, inlevelse och atmosfär stått mer i centrum, hade plattan vuxit betydligt och slutprodukten hade definitivt varit mer tilltalande.

Några riktiga guldkorn finns ändå på plattan genom låtarna: ”Scar of an angel, ”Quicksilver”, ”Rush of silence” och ”On my way to Jerusalem”. Mindre berättigat känns dock bonusspåret ”Eleyson” som framförs på franska (tror jag) och som känns tämligen ointressant och menlöst. Som helhet dock en ganska ok platta.

5,5 / 10