5. Emptiness Unobstructed
6. The Blue Marble and the New Soul
7. Without Morals
8. The Day You Built the Wall
9. She Comes in Colors
10. The Obsidian Conspiracy

Seattlepojkarna i Nevermore gör en aldrig besviken och nu när uppföljaren till fullpoängaren ”This Godless Endeavor” (2005) äntligen är här är det bara att konstatera att dom har gjort det igen. Att överträffa den närmaste föregångaren med nya given lyckas de inte med men ger oss ändå ett album av högkvalitativ Nevermore-metal. Det nya verkat har fått titeln ”The Obsidian Conspiracy” och är i allra högsta grad det Nevermore vi vant oss vid men ändå med några förändringar. Först har vi ljudet som denna gång rattats in av Peter Wichers som även hade hand om samma uppgift på Warrel Danes solodebut. Förra gången bandet släppte in någon annan än monsterproducenten Andy Sneap i studion (”Enemies of Reality”, 2003) så blev inte resultatet alls det väntade och många fans blev besvikna. Men Wichers gör här ett strålande jobb med att behålla den småtorra men ändå kristallklara ljudbilden. Att mixningen är gjord av herr Sneap gör naturligtvis sitt till också. Det Wichers har fört in i bandets sound är en mer atmosfäriskt ljudbild än tidigare vilket förmodligen kommer att störa en del fans av bandets tidigare material men jag tycker det passar in perfekt. Sen tror jag producenten har haft lite mer än så att säga till om i studion för det nya materialet känns både melodiösare och lite rakare än förut. Detta kan i och för sig hänga ihop med att låtarna blivit något kortare än tidigare men att bandet skall ha tummat på sin komplexitet är det inte på tal om. Det är fortfarande progressivt invecklade stenkrossarmetall som bandet spelar upp för oss och som vi är vana vid. Musikaliskt har bandet som vanligt sin ryggrad i rytmsektion som än en gång framstår som en av de mest framträdande inom den extrema musiken. Jim Sheppard (bas) och Van Williams (trummor) som utgör denna tighta rytmduo gör det lätt för gitarristen Jeff Loomis att leverera sina solon, riff och melodier på det självklart briljanta sätt som bara han kan.

Om man ser till låtarna på albumet så innehåller ”The Obsidian Conspiracy”, som vanligt för Nevermore, ett knippe omväxlande spår med överdjävligt musicerande, invecklade strukturer och otroligt snygga melodier varvat med lite rakare benkrossarriff och andra enklare saker att ta till sig. Hela rasket inleds med ”The Termination Proclamation” vars mellantempo är rätt så typiskt för Nevemore medan efterföljande ”Your Poison Throne” har ett för bandet rätt så okaraktäristik gängallsångsvrålandet i refrängen. Lite kul och otypiskt för bandet. Sen fortsätter det med ”Moonrise (Through Mirrors of Death)” vars snygga refräng förmodligen kan bli en lika stor publikfavorit som ”Born (The Retribution Of Spiritual Sickness)” från tidigare nämnda ”This Godless Endeavor”.
Fortsätter vi sedan så får vi ta del av intrikata ”And the Maiden Spoke” som jag tycker har svårt att lyfta, melodiösa och småomväxlande ”Emptiness Unobstructed”, snygga balladen ”The Blue Marble and the New Soul” samt tunggungstänkaren ”Without Morals” innan ”The Day You Built the Wall”, som faktiskt påminner om något som skulle passa in på Warrels soloplatta “Praises to the War Machine”, tar vid. Sen inleds avslutningen på skivan med ”She Comes in Colors” vars akustiska intro är snyggt men som sen utvecklas till en något stel skapelse som är svår att ta till sig. Skivan avslutas sen helt med titelspåret som både är tung och Nevermore-aktigt invecklad men tillför inte något nämnvärt till övriga plattan.

Men Nevermore hade inte varit där dom är idag om det inte hade varit för den unika sångaren Warrel Dane! Med sin teatraliska och skiftande sångstil sätter han både färg, ton och karaktär på musiken. På denna nya giv tycker jag han låter lite mörkare och lite raspigare än tidigare vilket jag inte har något att invända emot för han har fortfarande samma omfångsrika röst som tidigare. Han har även samma förmåga som King Diamond (ingen röstliknelse här dock) att återge lyriken på ett sätt som får nackhåren att resa på sig och hans sätt att besjunga de komplexa texterna på gör att man riktigt känner hans smärta. Det jag dock saknar lite denna gång är de där riktigt hårda textraderna han tidigare kommit upp med men vem kan inte tycka att en textrad som ”Dead eyes can never see the beauty of disorder” inte är stenhård?

”The Obsidian Conspiracy” är ett klassiskt Nevermore-abum men är ändå på något sätt annorlunda. Musiken känns som sagt lite rakare och lättare att ta till sig än tidigare, vilket i och för sig inte är något dåligt. Men faktum är att det brukar ta en tio-tolv lyssningar innan alla melodier och intryck öppnar upp sig för mig på en ny skiva med bandet, nu började det röra på sig redan vid femte lyssningen. Men oavsett är förmodligen ”The Obsidian Conspiracy” ett album som alla Nevermore fans utan problem kommer ta till sig för det låter precis som det ska göra. Det jag dock kan se är att bandet nu kanske kan locka över än mer fans som vill ha det lite mer avancerat men inte för invecklat och melodiöst men ändå stenhårt. Precis som vi vill ha Nevermore.