04. Black Over Gold
05. Overhead
06. Tidal
07. Rainbow Ruse
08. Hesitation Waltz
09. Falling From The Sun

Då var det dags för den franske multi-instrumentalisten Nicolas Chapel att släppa sin andra platta bestående av nio mycket varierande låtar med en totallängd på knappt 50 minuter. Återigen är verket helt egenproducerat och Nicolas spelar samtliga instrument. Han förklarar att han föredrar att på det här sättet ha kontroll på hela sitt skapande. Han säger ”Jag ser musikskapandet som att skriva en bok – det blir väl inte bättre om en författare skriver alla verb och en annan skriver alla adjektiv?”. Den här gången har han inte använt några som helst samples på plattan utan riktiga instrument (om nu mellotronen kan räknas som en sådan, vilket väl är tveksamt – men den används i alla fall sparsamt).

Namnet Demians kommer från en karaktär från boken ”Demian” skriven av Hermann Hesse. Huvudpersonen här fascinerade Nicolas, speciellt hans sätt att uttrycka tankar och funderingar. Nicolas säger att hans låtar skall upplevas som små ”Demians”, små funderingar om världen.

Jag måste säga redan här att den här plattan tog mig med storm. Den väckte nyfikenhet redan från första genomlyssningen och man upptäckte bara mer och mer efter varje genomlyssning. I början var jag också alldeles chockad över soundet på vissa av låtarna – ”Men vad är det här!? Tog jag fel platta – det här kan ju inte vara någon annan än Steven Wilson!”. Sättet att sjunga, sättet att komponera ihop låtar, blandningen mellan lugnt och hårt – allt det där som vi Steven Wilson-fans lärt oss genom åren, det har också Demians. Och han gör det så bra att alla eventuella tankar på plagiat eller härmande kan bara rakt av avfärdas. Det här är tidvis så snyggt att man häpnar. Lyssna på ”Porcelain”, ”Black over Gold” eller avslutningspartiet på ”Feel alive” så förstår ni säkert vad jag menar. För att inte tala om praktnumret ”Hesitation Waltz” (mer om detta senare).

Men allteftersom man lyssnade vidare fick man även en hel del andra associationer. I de första låtarna finns mycket influenser av Radiohead. Ibland de lugna låtarna finns även tydliga influenser av Sigur Ros (lyssna till exempel på avslutningsspåret ”Falling from the sun”). Det kändes också märkligt att upptäcka hur likt arrangemanget på ”Black over Gold” är många av låtarna på Peter Gabriels senaste fascinerande cover-platta ”Scratch my back”. Eller, snarare är det nog så att både Nicolas och Peter Gabriel inspirerats enormt av Sigur Ros vilket ju är väldigt intressant. Bland övriga låtar kan man notera att låten ”Rainbow Ruse” påminner märkligt mycket om en gammal låt från svenska Carptree (kommer dock inte ihåg vad just den aktuella låten heter).

För att inte bli alltför långrandig skall jag bara till sist plocka ut två absoluta favoriter från en platta som uppvisar en imponerande hög kvalitet på samtliga låtar. Det gäller först låten ”Overhead” som är en otroligt läcker komposition med massor av härlig akustisk gitarr blandad med diverse stråkar (!) och trummor som ger närmast en orientalisk känsla över verket. Med tanke på att han spelar alla violin- och cellopartier själv så måste jag säga att jag är djupt imponerad. Låten avslutas sen med riktigt hårda gitarrer och ett bra ös. Till sist, det stora mästerverket på plattan är näst sista spåret ”Hesitation Waltz”. Det här är låten som du med den häftiga ljudanläggningen kan riktigt få utlopp för din vilda musikpassion. Eller, alternativt, här har du chansen att en gång för alla få iväg dina illa omtyckta grannar genom att köra denna låt med högsta volym mitt i natten (eller – viss risk är det kanske att det blir du själv som blir utkastad med huvudet före i asfalten!). Låten inleds med en närmast magisk stämning. En mycket spännande ljudbild – återigen mycket likt den som vi så ofta får höra från Steven Wilson och Porcupine Tree – som långsamt växer och utvecklas med nya infall och nya sound. Gåshudskänsla! Sen kommer en kolossal final på låten som domineras av ett otroligt trumsound. Det är här jag skulle tro att man kanske ”äntligen” kan få full valuta för sin mega-ljudanläggning. Prova själv (jag menar, om ni vågar med tanke på hyresvärden och grannarna). I vilket fall –det här är Artrock av allra högsta märke!

Betyg: 9 av 10

Karl Göran Karlsson