06 Lorea
07 I'll never be alone again
08 Tables turning
09 Beating
10 Brand new day
11 Rough ride to paradise

Bakom artistnamnet Joey Summer döljer sig en brasiliansk sångare/gitarrist. Han har tidigare gett ut album med brasilianska AOR-bandet Arena jämte ett soloalbum med sång på modersmålet portugisiska. Till sitt första engelskspråkiga album Written on the horizon har Summer tagit hjälp av låtskrivare som Jaded Heart-sångaren Michael Bormann, förre Europegitarristen Kee Marcello samt Street Talk-radarparet Göran Edman och Fredrik Bergh.

Precis som hos landsmännen i Auras och Tempestt är det musikaliska framförandet klanderfritt. I de sistnämndas fall gick det ju rent av så långt att Jeff Scott Soto rekryterade halva styrkan till sitt eget JSS. Och när det kommer till musikaliska referenser så är det ingen tvekan om vilken grupp på AOR-trädet som burit frukt ända till Sydamerika. Tempestt spelade in en version av Don´t stop believin´, Auras blottade klara Journeyinfluenser på sin debut från tidigare i våras, och i balladerna It´s only love och I´ll never be alone again uppvisar även Summer drag av power balladernas mästare. Låtar som Tables turning och Brand new day ligger förvisso närmare Bad English stilmässigt, men låt oss inte bli övernitiska.

I övrigt, som i den utmärkta Anymore, låter det dock ofta som något Mike Slamer-relaterat under 2000-talet. Och på något sätt känns det som om skivan skulle ha varit bättre om den vore framförd av till exempel Steelhouse Lane. Det innebär ett väldigt gott betyg åt låtarna och presentationen, men ett stort minus för brist på personlighet. Och på något sätt är denna brist typisk för en artist som väljer att kalla sig Joey Summer.